آب گلآلود بازار لوازم خانگی و ماهیگیری فروشگاههای بزرگ
نائب رئیس اتحادیه لوازم خانگی کرج با بیان اینکه واحدهای خرد لوازم خانگی در جدالی نابرابر با فروشگاههای بزرگ قرار دارند؛ گفت: این وضعیت باعث ایجاد یک بازار انحصاری شده که به واسطه آن فروشگاههای بزرگ مردم را به خرید برندهای گمنام ترغیب کرده و از طرفی سیستم مالی اقساطی آنها از قیمت و کارمزد واقعی برخوردار نیست.
به گزارش ماتریکس،محمد شایق با بیان اینکه رقابت واحدهای صنفی لوازم خانگی در مقابل هایپرهای بزرگ رقابتی نابرابر است، اظهار کرد: یکی از معضلاتی که امروزه کسب و کارهای خرد با فروشگاههای هایپر و سراها دارند، عدم توزیع عادلانه تسهیلات بانکی است. اگر یک کاسب قدیمی صنف لوازم خانگی با ۲۰سال سابقه صنفی و گردش حساب بالا به هر کدام از بانکها مراجعه کند؛ با دارا بودن دو ضامن حداکثر با بهترین امتیاز، دو میلیارد تومان تسهیلات با بازپرداخت حداقل ۱۲ماه به او داده میشود.
وی افزود: اگر این درخواست تسهیلات با ارائه وثیقه ملکی بوده و فرد دارای مدارک حساب رسی شده باشد؛ حداکثر مبلغی که بانکها به کاسب خرد اعطا میکنند؛ ۳میلیارد تومان است. این در حالی است که سراهای لوازم خانگی از تسهیلات قابل توجهی برخوردار هستند که در این زمینه حتی ذوالنوری، نائب رئیس مجلس هم در رسانهها به آن اذعان داشت که یک فروشگاه بزرگ یک فقره تسهیلات ۱۵۰۰میلیارد تومانی از بانکها دریافت کرده است.
شایق ادامه داد: این توزیع ناعادلانه تسهیلات، در شرایطی که با کاهش قدرت خرید مصرف کننده روبرو هستیم و پرداخت نقدی برای مصرف کنندگان به هیچ عنوان وجود ندارد؛ باعث میشود که مصرف کننده به ناچار از این فروشگاهها خرید کند.
وی بیان کرد: از طرفی میزان بازپرداخت در این سراها ۲۴ و ۳۶ماهه و حتی بالاتر است و این مصرف کننده را به دلیل عدم توان مالی، به خرید از این سراها ترغیب میکند. در صورتیکه یک کاسب خرد سطح شهر چون نمیتواند تسهیلات بگیرد، نهایتا اقساط خود را ۶ یا ۱۲ماهه میبندد.
عضو اتاق اصناف کرج اظهار کرد: این معضل و نابرابری آشکار نه تنها باعث مشکل برای کسبه سطح شهر شده است؛ بلکه مصرف کنندگان هم از این موضوع و بازار تک قطبی و انحصاری آسیب میبینند.
وی افزود: اگر به فروشگاههای هایپر لوازم خانگی مراجعه کنید میبینید قیمتی که روی اجناس بابت خرید اقساطی درج شده است؛ به مراتب خیلی بیشتر از قیمتهایی است که در سطح شهر داریم. یعنی حتی در قیمت پایه نقدی قیمت بسیار بالاتری نسبت به سطح شهر دارند.
شایق گفت: میبینیم بعضا محصولی که قیمت آن در اقساط ۲۴ماهه ۶۰میلیون تومان با کارمزد عرف محاسبه شود، در این فروشگاهها ۸۰میلیون تومان فروخته میشود و هیچ دستگاه نظارتی هم نسبت به این موضوع ورود نمیکند.
وی یادآور شد: مسئله دیگری که درباره هایپرها و سراها داریم، این است که کسبه سطح شهر با توجه به سابقهای که دارند، همواره به دنبال تهیه کالاهای با کیفیت و مطرح هستند تا علاوه بر تامین نیاز نسبت به کیفیت آن هم اطمینان خاطر داشته باشند. منتها اگر به سراها و فروشگاههای بزرگ مراجعه کنید؛ میبینید که به جز چند برند مطرح که به منظور جور بودن کالا در اختیار دارند، اکثر برندهایی که معرفی میشوند؛ برندهای گمنام است.
شایق گفت: فروشندگان فعال در این فروشگاههای بزرگ در صورتیکه کالایی از یک برند مطرح بفروشند؛ هیچ پورسانتی دریافت نمیکنند اما اگر مصرف کننده و خریدار را به سمت برندهای گمنام که برای فروشگاه حاشیه سود بالاتر، ولی کیفیت خیلی پایینتری دارد، مجاب کنند؛ در ازای خرید این محصولات پورسانت دریافت میکنند.
وی مطرح کرد: برای همین بعضا مشاهده میکنیم که مصرف کنندگان نسبت به کیفیت محصولاتی که از فروشگاهها با توصیه اکید فروشندگان این سراها خریداری کردهاند؛ متضرر شده و به مشکل بر میخورند.
وی عنوان کرد: در صورتی که در فروشگاههای سطح شهر چون غالبا کسبه به عنوان مشاور در کنار مصرف کننده هستند قطعا راهنماییهای درستتری میدهند و مصرف کنندگان را نسبت به کمیت و کیفیت کالای مورد نظرشان مطلع میکنند.
وی ادامه داد: به غیر از مباحثی که در توزیع و عرضه لوازم خانگی در اثر توسعه این سراها و هایپرها ایجاد شده است؛ موضوع مهم دیگر این است که از دی ماه سال گذشته به دلیل حذف ارز نیمایی برای لوازم خانگی بحث نرخ و قیمت گذاری لوازم خانگی به صورت اختیاری به عهده تولیدکنندگان گذاشته شده است و به این علت برای افزایش قیمت از سازمان حمایت از مصرف کنندگان مجوزی دریافت نمیکنند.
وی گفت: به نظر شما آیا میشود با حاشیه سود ۷درصدی که سازمان حمایت از مصرف کننده برای لوازم خانگی مشخص کرده، این حجم از تبلیغات را انجام داد؟ باور آن بسیار دشوار است به غیر از اینکه یک حمایت خاصی از این سراها انجام میشود./ایسنا