اسنوا چگونه تجربه خرید لوازم خانگی را تغییر میدهد؟
پارادایمهای رقابت در بازارها و رفتارهای مشتریان تحت تاثیر شدت رقابت و فعالیت های تکنولوژیک با سرعت زیادی در حال تغییر است. موضوعی که سالهاست به عنوان یک نقطه قابل اتکا در جهان پذیرفته شده اما در ایران همچنان دارای فاصله بسیاری است. درحال حاضر نقاط عرضه همخوانی کمی با انتظارات مصرف کنندگان دارند و نظام فعلی نمیتواند نیاز مشتریان را آنطور که باید برآورده کند. همچنین شکل دهی چنین نظامی باید ساختاری دقیق و قابل پیش بینی داشته باشد که منجر به شکل گیری نقاط عرضه زنجیره ای خواهد شد.
حرکت در چنین مسیری، چالشهای بسیاری دارد که از آن جمله تحت الشعاع قرار گرفتن شرکای تجاری بازار خواهد بود؛ اما از سوی دیگر با حرکت به چنین سمتی، نقش واسطهها و دلالان به حداقل رسیده و ثبات توزیع و قیمت را به همراه خواهد داشت و از سوی دیگر به واسط امکان معماری محیطی، امکانات و آموزش های یکسان، تجربه مشتریان در برخورد با برند می تواند بسیار متحول گردد. به هر صورت شکل دهی فروشگاههای زنجیرهای برای برندهای بزرگ، امری ناگزیر است و طبیعتا این امر میتواند موجب نگرانی شبکههای سنتی فروش شود.
به گزارش شبکه لوازم خانگی، نخستین شعبه از فروشگاههای زنجیرهای اسنوا در خرداد1399 در خیابان جنت آباد تهران افتتاح شد. علیرضا حاتمی، مدیر روابط عمومی اسنوا عنوان میکند: ایده چنین فروشگاهی، از مطالعه رفتار خریداران لوازم خانگی اسنوا و تمایل آنان به دیدن کارایی محصول پیش از خرید، شکل گرفت؛ چرا که خریداران با اتکای صرف بر اطلاعات فنی نمیتوانند تصمیم دقیقی بگیرند. از سوی دیگر عامل دسترسپذیری نقاط فروش، مطالبه جدی مصرفکنندگان لوازم خانگی بوده که میبایست به آن توجه جدی میشد.
با این وجود، خلا نبود چنین سیستمی در بازار لوازم خانگی کشور از یک سو و تمایل مشتریان به فراهم شدن چنین شرایطی از سوی دیگر، موجب شد اسنوا در ایجاد مجموعه فروشگاههای زنجیرهای برای برند خود مصمم شود.
در بازه زمانی خرداد تا آذرماه امسال، تعداد 68فروشگاه دیگر به این شبکه بزرگ و رو به رشد اضافه شد. در زمستان امسال نیز، اسنوا با هدف قرار دادن 75 نقطه جغرافیایی توانست بیش از 136فروشگاه جدید را در 23استان افتتاح کرده و 112نقطه دیگر را برای افتتاح شعبات جدید در دستور کار روزهای پایانی سال خود قرار دهد. با اجرایی شدن افتتاح این فروشگاهها تا پایان سال99، تعداد فروشگاههای اسنوا به 317شعبه در سراسر کشور خواهد رسید.
حاتمی در اینباره میگوید: رویکرد مد نظر اسنوا، استقلال بخشیدن تجربه مشتری از دانش ضمنی بازار است؛ به گونهای که مشتری از دریافت اطلاعات صحیح در مورد محصولات این برند اطمینان بالایی داشته باشد. در نهایت این امر موجب ارتقا عملکرد مارکتینگ سازمان خواهد شد. با این وجود، پیشبرد این روند، تابع شرایط بازار خواهد بود و در صورت نیاز ، تغییراتی در آن اعمال خواهد شد. چرا که هیچ سکونی برای بهبود تعامل با مشتریان در اسنوا پذیرفته نیست.
البته نباید فراموش کرد که استقبال مشتریان، هسته اصلی پیشرفت این پروژه است. اسنوا در سالهای اخیر ثابت کرده است که سطح رقابت بازار لوازم خانگی کشور را بهبود بخشیده و در پی آن، ذائقه مصرفکنندگان نیز در حال تغییر است؛ باتوجه به چنین تغییراتی، ضرورت افزایش دسترسی پذیری محصولات امری اجتناب ناپذیر است.
نگرانیهای شبکه سنتی فروش
ماهیت فروشگاههای زنجیرهای به گونهای است که احداث آنها، با نگرانی شبکه سنتی فروش همراه خواهد بود. با این حال رویکرد اسنوا در احداث مجموعه فروشگاههای زنجیرهای خود به گونهای است که فروشندگان سنتی با حداقل آسیب مواجه شوند و حتی بتوانند با این جریان همراه شده و از آن منتفع شوند.
حاتمی در این خصوص تاکید دارد که مجموعه اسنوا شعار «روی ما حساب کنید» را برای تمامی ذینفعان خود به عنوان ارزشی پایه دنبال میکند و این صرفا یک جمله تبلیغاتی نیست. اسنوا به شرکای تجاری خود متعهد است و رویکردی مشارکتی را برای فروشگاههای زنجیرهای خود استفاده میکند.
وی افزود: درحال حاضر فروشگاهها در نقاطی به طور مستقیم ایجاد میشوند که نمایندگان یا عاملین فروش در آنجا حضور ندارند. اما در همین نقاط و یا سایر نقاط در صورت درخواست همکاری ایشان، اسنوا اقدام به اعضای نمایندگیهای خود به این افراد خواهد کرد. هدف از این اقدام، توسعه جغرافیایی فروشگاهها خواهد بود نه داشتن مالکیت فروشگاهها و در این میان اولویت در توسعه مشارکتی است.
حاتمی ادامه داد: برای اعطای نمایندگی به عاملین فروشی که تمایل به این اقدام داشته باشند، اطلاع رسانیهای لازم انجام شده است. علاقهمندان به حضور در این شبکه میتوانند درخواست خود را به دفاتر منطقهای اسنوا اعلام و در این طرح مشارکت کنند.