اگر مشکلی برای بازار عراق به وجود آید، بازار صادراتی جایگزین وجود ندارد.
دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی گفت: ۶۰درصد صادرات لوازم خانگی به بازار عراق است و اگر مشکلی برای این بازار به وجود آمد، بازار دیگری برای جایگزینی وجود ندارد.
به گزارش شبکه لوازم خانگی، عباس هاشمی با اشاره به صادرات ۶۰درصدی صادرات لوازم خانگی به بازار عراق گفت: بازارهای صادراتی لوازم خانگی ما از تنوع خاصی برخوردار نبوده و اگر مشکلی برای بازار به وجود آمد بازار دیگری برای جایگزینی وجود ندارد. این زنگ خطری برای صادرات لوازم خانگی است.
هاشمی افزود: در سال ۱۴۰۰ میزان صادرات لوازم خانگی و صنایع قطعه سازی کشورمان حدود ۳۷۶میلیون دلار بود، که این میزان نسبت به سال قبل از آن، ۶درصد افزایش داشت. در سال۹۹ میزان صادرات صادرات لوازم خانگی حدود ۳۵۴میلیون دلار بود.
وی ادامه داد: میزان ارزبری صنعت لوازم خانگی طبق تولیدات سال ۱۴۰۰ حدود ۳/۱میلیارد دلار بود قطعا باید سیاست گذاریها به سمت ایجاد تراز تجاری مثبت باشد.
دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی اظهار داشت: عراق، افغانستان، آسیای میانه و شمال آفریقا و برخی از کشورهای خاورمیانه مانند امارات بازار صادرات لوازم خانگی کشورمان است.
هاشمی با اشاره به سینوسی بودن میزان صادرات لوازم خانگی در سالهای اخیر، افزود: برای پایداری و توسعه صادرات الزاماتی نیاز است. یکی از این الزامات در داخل کشور برنامهریزی و اولویت دادن به اقتصاد و درآمدهای غیرنفتی است. در خارج از کشور نیز با تعاملات مثبت با جهان میتوان جایگاه لوازم خانگی در تولید و تجارت جهانی را تعیین کرد.
هاشمی با بیان اینکه بزرگترین مشکل صادرکننده لوازم خانگی تحریمهای داخلی است نه خارجی، افزود: تعاملات بانکی، نبود تعاملات مستمر با بازارهای هدف، تعرفههای صادراتی، مشکل حمل ونقل، نرخ دستوری ارز و بخشنامههای متعدد گمرکی مهمترین مشکلات در سر راه تجارت لوازم خانگی است.
وی درباره تکنولوژی تولیدات لوازم خانگی در رقابت با نشانهای خارجی گفت: در سالهای اخیر با تلاش بسیاری از تولیدکنندگان و همراهی شرکتهای دانش بنیان تکنولوژی تولید لوازم خانگی در کشور در رده بالایی قرار دارد و کیفیت تولیدات داخلی میتواند با نشانهای خارجی رقابت کند.