چهارشنبه , 11 تیر 1404 - 4:09 قبل از ظهر

بازار لوازم خانگی را انحصاری کردند

بازار لوازم خانگی را انحصاری کردند

نایب رئیس اتحادیه لوازم خانگی کرج گفت: توریع ناعادلانه تسهیلات بانکی و دادن امکان فروش اقساطی به برخی از فروشگاه‌های هایپر و تبلیغات آنها، بازار خرید و فروش لوازم خانگی را به یک بازار انحصاری مغایر با رقابت سالم تبدیل کرده است.

به گزارش شبکه لوازم خانگی، محمد شایق اظهار کرد: در سال جاری صنف لوازم خانگی در یک رکود بی‌سابقه نسبت به مدت زمان مشابه در سال‌های قبل قرار گرفته است. این رکود باعث شده بیش از ۹هزار فرصت شغلی ایجاد شده توسط فروشندگان این صنف، در شرایط نابودی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: از دلایل عمده این رکود عمیق و ورشکستگی احتمالی برخی از همکاران صنفی، تورم بالا و کاهش قدرت خرید مصرف‌کننده در پنج سال گذشته است. تورم علاوه بر تاثیر بر بازار خرید و افت فروش لوازم خانگی، بر فرهنگ خرید و مصرف مردم‌ هم تاثیر زیادی گذاشته است. تا پیش از این مصرف‌کنندگان با تغییر سال و یا تغییر منازل خود تمایل‌ زیادی به خرید لوازم خانگی جدید داشتند، اما در حال حاضر به دلیل شرایط اقتصادی اکثر مصرف‌کنندگان به سمت تعمیرات لوازم خانگی روی آورده‌اند و این باعث شده درآمدزایی این صنف، کاهش محسوس و قابل توجهی پیدا کند.

شایق بیان کرد: موضوع دومی که باعث ایجاد این رکود عمیق و مشکلات اعضای صنف شده، توزیع ناعادلانه تسهیلات بانکی و امکان فروش اقساطی است که منحصر به چند فروشگاه هایپر و یا بزرگ در کشور می‌شود. متاسفانه مغایر با آنچه که مقام معظم رهبری درخواست کرده بودند مبنی بر اینکه بانک‌ها وارد موضوعات بنگاه داری نشوند، بانک‌های کشور اکثرا تمام تسهیلات بانکی و وام‌های خود را جهت بهره‌مندی یک الی دو فروشگاه هایپر خاص متمرکز کرده‌اند که در شهر نیز تبلیغات گسترده‌ای دارند. در حالی که سایر اصناف دیگر از این تسهیلات برخوردار نیستند و بانک‌ها هیچ همکاری برای ارایه تسهیلات به کسبه و یا مصرف‌کنندگان برای خرید از فروشگاه‌های عضو اتحادیه نمیکنند. موضوعی که از طریق اتحادیه چندین بار با سرپرستی بانک‌های استان پیگیری شده است.

وی ادامه داد: مورد دیگر که از مشکلات این صنف است تبلیغات ناسالم و کذب توسط هایپرکالاهای لوازم خانگی علیه کسبه و فروشندگان قدیمی است. همانطور که در عنوان‌های تبلیغات محیطی به صورت گسترده و مهندسی شده مشاهده میشود، اکثر این فروشگاه‌ها از مصرف‌کنندگان میخواهند که در شهر نگردند یا در تیزرهای تبلیغاتی اینطور نشان میدهند که فروشگاه‌های قدیمی و با اصالت صنف در محیط‌های بسیار تاریک و با یکسری شرایط و برخوردهای منفی با مشتری برخورد میکنند، ولی در فروشگاه‌های هایپرها نحوه برخورد و مشتری مداری متفاوت است.

شایق گفت: این تبلیغات کاملا با فضای رقابت سالم اقتصادی مغایرت داشته و برخی ادعاها هم کاملا کذب هستند و به دفعات خیلی زیاد هم ثابت شده است. این اطلاعات و پیام باید به مصرف‌کنندگان اعلام شود که مرجع دقیق قیمت‌های رسمی لوازم خانگی سامانه۱۲۴ و یا اتحادیه لوازم خانگی است و مصرف‌کنندگان به این تبلیغات که مرجع تخصصی قیمت یک واحد صنفی یا فروشگاه است، توجه نکنند.

وی تاکید کرد: بعضا مشاهده شده ادعاهایی که نسبت به مرجع و تضمین کف قیمت اجناس داده میشود، اتفاق نیافتاده و در حق مصرف‌کنندگان اجحاف سنگینی شده است. در حالیکه امکان خرید چه در فروش اقساطی و چه در فروش نقدی با قیمت مناسبتر و مطمئنتری از فروشگاه‌های دارای جواز کسب این اتحادیه، برای مصرف‌کننده وجود دارد.

نایب رئیس اتحادیه لوازم خانگی کرج درباره حمایت از اصناف گفت: از متولیان و مسئولین بانکی میخواهیم که برای بررسی و رفع این مشکلات ورود کنند. در غیر این صورت در آینده‌ای نه‌چندان دور با نابودی ۹هزار فرصت شغلی و تعطیل شدن جمع کثیری از فروشگاه‌های لوازم خانگی مواجه خواهیم شد. لذا تقاضا داریم دولت از اصناف که نوک پیکان اقتصاد کشور هستند حمایت بیشتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه بازار لوازم خانگی در حال حاضر در رکود کامل است، گفت: موضوعی که از طرف اتحادیه به مسئولین محترم در سازمان صمت اعلام کردیم این بوده که بازار لوازم خانگی از سال۹۷ به دلیل ممنوعیت واردات به نوعی در انحصار تولیدکنندگان داخلی قرار گرفته که این امر مغایر با منافع مصرف‌کنندگان و تمام استراتژی‌های اقتصادی است. علاوه‌بر این، زمانی که در یک بازار انحصار به وجود آید، پویایی خود را از دست می‌دهد./ایسنا

مطلب پیشنهادی

ارزش بازار سامسونگ به کمترین حد در ۹سال اخیر رسید

ارزش بازار سامسونگ به کمترین حد در ۹سال اخیر رسید ارزش بازار سامسونگ به‌دلایل مختلفی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *