برندهای ایرانی زیادی در بازار است، ولی محصول با کیفیت کم داریم./اداره دارایی مشکلات واحدهای صنفی را قبول ندارد.
نایب رئیس اتحادیه لوازم خانگی گرگان گفت: برندهای ایرانی زیادی در بازار است ولی محصول با کیفیت کم داریم. برخی شرکتها کالا را تولید میکنند و میگویند محصول همین است و مشتری ناچار به خرید است.
به گزارش شبکه لوازم خانگی، محمدعلی وثوق اظهار داشت: اتحادیه لوازم خانگی گرگان حدود ۲۰۰نفر عضو با پروانه دارد. حدود ۵۰نفر هم در دست اقدام هستند که مدارک آنها در حال بررسی است. تعداد کمی هم بدون پروانه فعالیت دارند که بعضی از آنها شناسایی شده و به آنها اخطار لازم را دادیم. تعدادی هم به صورت زیر زمینی و برخی هم به صورت بازارهای اینترنتی بدون مجوز فعالیت دارند. با تمام موارد فوق، به نسبت تعداد خانوارها و استانداردهای واحدهای صنفی، تعداد لوازم خانگی در گرگان زیاد است.
وی عنوان کرد: به علت اینکه تحریمها ایجاد شد تقریبا همه شرکتهای برند و معتبر از ایران خارج شدند. این شرکتها طی چند سال گذشته گرایش مردم را به سمت کالاهای خارجی بردند. هرکسی که دنبال لوازم خانگی بود کالای خارجی را حتی به صورت اقساط میخرید زیرا وادرات زیاد بود و کالای خارجی از نظر کیفیت در سطح بالایی بودند. در آن مقطع متاسفانه شرکتهای ایرانی نمیخواستند یا نمیتوانستند خودشان را ارتقاء دهند و در کنار هم به رقابت بپردازند. شرکت ایرانی، سرمایه ایرانی را گرفته تا کار تولید کند ولی در همان سطح میماند. باید طراحی و قالبسازی کنند، خود را به روز کنند تا رقابت کنند. حتی میشد با مهندسی معکوس کالای را طراحی کنند ولی راحتترین کار را انتخاب کردند که واردات بود.
وثوق ادامه داد: اکنون برندهای ایرانی زیادی در بازار است و طی سالهای گذشته مجوزهای زیادی صادر شد. ولی محصول با کیفیت کم داریم. همه هم در سیستم توزیع ماندهاند. برخی شرکتها کالا را تولید میکنند و میگویند محصول همین است و مشتری ناچار است شرکتهای ایرانی را بخرد.
نایب رئیس اتحادیه لوازم خانگی گرگان بیان کرد: کارخانههای ما اکثر محصولات را تولید میکنند اما قیمت تولید داخل هم با قیمتهای خارجی برابری میکند، درصورتیکه کیفیت لازم را ندارند. در ضمن تمام محصولات داخلی ما به قطعات خارجی وابسته است. موتور یخچال و گاز کولر و… همگی وارداتی است.
وی با تشریح وضعیت بازار، گفت: کرونا بر بازار تاثیرات منفی زیادی گذاشته است. تقریبا مشتریها را اندازه یک ششم بازار کاهش داده است. مشتریها کم شدهاند و مردم کمتر تمایل دارند لوازم جدید خانگی بخرند. قبلا برخی خانوادهها خرید مازاد داشتند و لوازم خود را بعد از مدتی به روز میکردند. اما اکنون اگر کسی وسایلش خراب هم بشود به سمت تعمیر میرود در صورتیکه قبلا تعویض میکردند. به علت کاهش شدید توان اقتصادی مصرف کنندهها و افزایش قیمت در این بخش، بازار بسیار راکد شده است.
وثوق ادامه داد: اکثر مردم تمایل به خرید قسطی دارند ولی حتی در پرداخت اقساط هم مشکل دارند. زمانی کارخانهها خودشان تسهیلاتی را در نظر میگرفتند چون کالای وارداتی رقیب کالای داخلی بود، اما اکنون شرکتهای ایرانی فقط نقدی میفروشند و حتی پیش از خرید باید وجه را پرداخت کنیم.
وی ادامه داد: اگر کسی بخواهد شرایط بفروشد یا باید از سرمایه خودش قسطی بدهد یا اینکه با پشتوانه خود وام بگیرد و جنس را قسطی بفروشد که سود بانکی آن حداقل ۱۸درصد اسمی است ولی ۲۵درصد برای یک فروشنده تمام میشود که سود زیادی است.
وثوق تاکید کرد: اداره دارایی این مسائل و مشکلات واحدهای صنفی را قبول ندارد. ما اگر کالا را شرایطی بفروشیم و سرمایه واحد صنفی سوخت بشود، یا در یک دوره ضرر دهد و یا بازار تعطیل شود برای دارایی مهم نیست. مشکل جدی اینجاست که دارایی پایه مالیاتی فرد صنفی را هیچگاه کاهش نمیدهد. اگر پایه مالیاتی یک فرد صنفی در سال۹۴ که بازار کمی رونق داشت پنج میلیون تومان بود در سال۹۸ که کرونا آمد مالیات آن را چند برابر افزایش میدهد. سال۹۸ هم تعطیلی و قرنطینه داشتیم و هم کاهش چشمگیر مشتریان ولی پایه مالیاتی افزایش چند برابری داشته است.
وی ادامه داد: ممیزین مالیاتی براساس ضرایب مالیاتی خودشان مالیات واحد صنفی را تعیین و در نظر میگیرند که بیش از آن سودی هست که سازمان صمت برای رسته لوازم خانگی معین کرده است. سودهای تعیین شده برای صنف لوازم خانگی ۷درصد از طرف سازمان صمت مشخص شده که افراد صنفی در بیشتر موارد همان ۷درصد را هم برای رفاه حال مشتریان کمتر دریافت میکنند.
وثوق در پایان با اظهار امیدواری و تاکید بر همدلی، گفت: امیدواریم که همه به هم کمک کنیم تا مشکلات جامعه برطرف شود./بازار