تشریح بخشهایی از برنامه راهبردی از زبان معاون امور صنایع
مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صمت با اشاره به تدوین برنامه عملیاتی توسعه صنعت لوازم خانگی اعلام کرد:
این برنامه به عنوان نقشه راه توسعه صنعت لوازم خانگی با رویکرد توسعه و تعمیق ساخت داخل، ارتقا کیفیت و حفظ حقوق مصرف کننده نهایی وابلاغ خواهد شد.
پیش نویس برنامه عملیاتی توسعه صنعت لوازم خانگی در چهار محور تدوین شده است، این چهار محور در سه برنامه عملیاتی زنجیرههای دیگر صنعتی که ابلاغ شده بود نیز مشترک هستند و در راستای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی بارویکرد درونزایی و برون نگر تدوین شده است و مبتنی برتوسعه و تعمیق ساخت داخل، رعایت حقوق مصرف کنندگان، ارتقای کیفیت، مبارزه با قاچاق کالا و تامین مالی میباشد.
ایجاد و توسعه ظرفیتهای اسمی، ایجاد و توسعه سرمایهگذاریهای بزرگ، جایگزینی سریع تولید داخل با خارج، توسعه صادرات به ویژه به کشورهای همجوار، توازن و پایداری نسبی زنجیره تامین و ایجاد و توسعه مراکز تحقیق و توسعه از مهمترین ظرفیتها برای تدوین این برنامه عملیاتی میباشد.
ساماندهی و توانمندسازی بنگاههای فعال و نیمهفعال، برندسازی و توسعه بازارهای صادراتی، تکمیل و توسعه حلقههای ارزش افزا در زنجیره تولید لوازم خانگی و فرهنگسازی خرید کالای ایرانی و مبارزه با قاچاق کالا این 4 راهبرد میباشند.
دسترسی مناسب به بازارهای محلی منطقهای و فراملی، امکان تامین بخش قابل توجهی از مواد اولیه، تنوع محصولات، بومیسازی بخش زیادی از طراحی و دانش فنی و اشتغال زایی بالا، مهمترین مزیت های سند راهبردی و برنامه عملیاتی توسعه زنجیره لوازم خانگی است.
کارگروه پایش و نظارت در این برنامه با مسئولیت معاونت امور صنایع وزارت صمت و با حضور نمایندگان دستگاههای ذیربط تشکیل خواهد شد که مسئولیت دبیرخانه آن بر عهده دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت است.