جعفری عنوان کرد: رکود و تعدد برند؛ دو معضل بازار
مدیرعامل گروه لوازم خانگی آنتیک مهمترین دغدغه صنعت لوازم خانگی را کاهش قدرت خرید مصرفکننده دانست و گفت: این موضوع بازار مصرف لوازم خانگی را به سمت رکود میبرد. هر چند با ممنوعیت واردات برندهای خارجی، سهم آنها به تولیدکنندگان داخلی واگذار شده اما به علت کاهش قدرت خرید مصرفکننده، بازار لوازم خانگی دچار رکود شده است.
به گزارش شبکه لوازم خانگی، محمدرضا جعفری افزود: یک معضل دیگر، تعدد برندهای لوازم خانگی داخلی بوده که اگر برای آن چارهاندیشی نشود، کارخانههای تولیدی زمینگیر و دچار ورشکستگی میشوند. این تعدد برندها موجب رقابت نابجا شده که باعث متضرر شدن کل صنعت لوازم خانگی خواهد شد. در صنعت لوازم خانگی به قدری کارخانه تولیدی ایجاد شده که میتوانند ۵برابر نیاز کشور، محصول تولید کنند که این موضوع اقتصادی نیست.
وی درباره وضعیت تامین مواداولیه، بیان کرد: مشکل اصلی کارخانههای تولیدی نه تامین مواداولیه بلکه فروش کالاهای تولیدی است که در انبارها مانده و برای آن مشتری وجود ندارد. مشکل تامین مواداولیه در سال۹۹ به علت شرایط رونق تولید وجود داشت. خوشبختانه کارخانههای فولادی، ورقهای مورد نیاز را به بازار عرضه میکنند و در زمینه تامین مواداولیه نیز مشکلی وجود ندارد، زیرا مصرف مواداولیه توسط کارخانههای تولیدی کاهش یافته و شرایط رکودی بر بازار حاکم است، اما قیمت مواداولیه افزایش یافته و بخشی از این مشکل به علت این افزایشها است. وقتی تورم افسار گسیخته بین قدرت خرید و افزایش درآمد، فاصله ایجاد میکند با کاهش قدرت خرید، حتما جایی از کار به مشکل میخورد.
جعفری درباره مشکلات این صنعت گفت: یکی از معضلات، تعدد برندهای لوازم خانگی داخلی است که اگر برای آن چارهاندیشی نشود، کارخانههای تولیدی زمینگیر شده و دچار ورشکستگی میشوند. این تعدد برندها موجب رقابت نابجا شده که باعث متضرر شدن کل صنعت لوازم خانگی خواهد شد. در صنعت لوازم خانگی به قدری کارخانه تولیدی ایجاد شده که میتوانند ۵برابر نیاز کشور، محصول تولید کنند که این موضوع اقتصادی نیست. مهمترین دغدغه صنعت لوازم خانگی، کاهش قدرت خرید مصرفکننده است. این موضوع بازار مصرف لوازم خانگی را به سمت رکود میبرد. هرچند باممنوعیت واردات برندهای خارجی، سهم آنها به تولیدکنندگان داخلی واگذار شده اما به علت کاهش قدرت خرید مصرفکننده، بازار لوازم خانگی دچار رکود شده است. بخش خدمات پس ازفروش شرکتها رونق بیشتری دارد و مصرفکنندگان ترجیح میدهند، کالاهایی را که دارند تعمیر و اصلاح کنند و مجددا مورد استفاده قرار دهند.
وی ادامه داد: دولت میتواند در تحریک تقاضای مصرفکننده موثر باشد. مثلا در دنیا دولتها، بنهایی را به صورت رایگان در اختیار مصرفکنندگان قرار میدهند تا مصرفکننده را به خرید کالا تشویق کنند و تولید در کارخانههای تولیدی تداوم داشته باشد.
جعفری عنوان کرد: در سالهای گذشته که کشور درآمدهای مطلوب نفتی داشت و درهای واردات باز و بازار لوازم خانگی مملو از کالاهای خارجی لوازمخانگی بود، مذاق مصرفکنندگان داخلی به سمت کالاهای خارجی و برندهای کرهای رفت. درحال حاضر با خروج آنها از بازار رسمی لوازم خانگی کشور و ورود قاچاقی آنها به کشور، باتوجه به ذهنیت گذشته، هنوز مصرفکننده ترجیح میدهد برند خارجی بدون گارانتی بخرد.
وی درباره توانمندسازی شرکتهای داخلی در زمینه خدمات پس ازفروش و جذب مصرفکننده، اظهار کرد: این موضوع به سیاستگذاری هر برند داخلی برمیگردد و عملکرد برندها در این زمینه متفاوت است. هر برندی که در این زمینه بهتر عمل کند، میتواند اطمینان مصرفکننده را جلب کند. خدمات پس ازفروش نکته بسیار مهمی بوده برای جایگزینی برند ایرانی به جای خارجی حتما باید در زمینه گارانتی و وارنتی خوب عمل شود. البته این موضوع نیازمند زمان است و در طول زمان خود را نشان میدهد، اما بسیار موثر است.
مدیرعامل گروه آنتیک یکی از مشکلات صنعت لوازم خانگی را صادرات و موضوع ارتباط خارجی کشور دانست و گفت: به عنوان مثال با کشورهای عربی حاشیه خلیجفارس ارتباط تجاری آنچنانی نداریم که بخشی از آن به دیپلماسی خارجی کشور در حوزه صادرات مرتبط است. مثلا اخیرا چند رایزن اقتصادی را به اتاق استان مرکزی دعوت کردیم. رایزنهای اقتصادی وزارت خارجه باید به صورت کامل از نظر اقتصادی توجیه بوده و موضوع صادرات را بشناسند. یکی از کارهای مهم سفارتخانه کارهای اقتصادی است. سفارتخانهها به عنوان نوک پیکان صادرات باید فعالیت کنند و مسیر را برای تولیدکنندگان هموار کنند و رایزنهای اقتصادی نقش بسیار مهمی در این زمینه دارند. بهواسطه تحریم نمیتوانیم تکنولوژی یا ماشینآلات روز دنیا را خریداری کنیم در نتیجه ساختار تولید فرسوده شده و هزینهها در نتیجه دور زدن تحریمها افزایش مییابد. این موضوعات توان رقابت را از تولیدکننده سلب میکند و باعث میشود در حوزه صادرات لوازم خانگی به غیر از چند کشور همجوار نتوانیم موفق باشیم.
وی ادامه داد: در موضوع صادرات به صورت منطقهای و در بازار کشورهای همسایه فعالیت داریم. مثلا در کشور ازبکستان دوبار نمایشگاه شرکت کردیم و محصولات را عرضه و به فروش رساندیم و مذاق مصرفکنندگان را بررسی کردیم. شرکتهای ترکیهای در بازار این کشور قوی عمل کردهاند. همچنین ازبکها نیز با کمک کرهایها کارخانه لوازم خانگی راهاندازی کردهاند و خودشان به موضوع تولید لوازمخانگی ورود کردهاند. در موضوع صادرات به ویژه حوزه CIS، صنعت لوازمخانگی کشور میتوانست بهتر عمل کند و خوب کار نشده است.
جعفری تاکید کرد: بازار امروز لوازم خانگی هم فرصت و تهدید است. از فرصتهای موجود باید به خوبی استفاده کرد و این فرصتها همیشگی نخواهد بود. خروج برندهای خارجی از کشور، فرصتی را برای صنعت لوازم خانگی ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: آینده خوبی برای صنعت لوازم خانگی متصور هستم و یک بازار ۳۰۰ تا ۴۰۰میلیون دلاری در بازار کشورهای همسایه شامل عراق، افغانستان و کشورهای آسیای میانه و کشورهای عربی وجود دارد. در کشور مزیتهای متعددی در زمینه تولید مانند کارگر ارزان قیمت و انرژی ارزان وجود دارد. باتوجه به این مزایا یکی از بهترین کشورها در منطقه برای تولید لوازم خانگی ایران است و امیدواریم با نهایی شدن برجام و اصلاح دیپلماسی سیاسی از این قابلیتها بیشتر بهرهبرداری شود.
جعفری پیرامون فعالیت برند آنتیک در زمینه صادرات، گفت: درچند سال اخیر ۵دوره به عنوان صادرکننده نمونه بودهایم و محور فعالیت شرکت را بر مبنای صادرات قرار داده و عمده محصولات تولیدی شرکت صادر میشود. لوازم خانگی تولیدی عمدتا به کشورهای همجوار مانند عراق، افغانستان و کشورهای حوزه CIS صادر میشود./دنیای اقتصاد