جوابیه گروه سام به خبر عدم وجود خط تولید محصولات سامسونگ در ایران
گروه سام با تاکید بر اینکه در تمام برنامههای تولیدی خود تابع سیاستهای کلان اقتصادی کشور است، اعلام کرد درهای خطوط تولید سام، به روی بازدیدکنندگان گشوده است.
به گزارش شبکه لوازم خانگی، پیرو سخنان روز گذشته مجتبی ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع مجلس مبنی بر عدم وجود خط تولید محصولات لوازم خانگی سامسونگ در ایران، گروه سام ضمن تکذیب این ادعا توضیحاتی را ارائه کرده است:
بی شک پاسخ به هرگونه ادعایی در خصوص فعالیت شرکت سامسونگ در ایران، در حیطه اختیارات روابط عمومی همان شرکت است اما از آنجاییکه گروه سام(سام الکترونیک، تکوین الکترونیک و سام سرویس) اولین و تنها نماینده رسمی تولید، توزیع و خدمات پس ازفروش محصولات لوازم خانگی تحت لیسانس سامسونگ در ایران است و موضوع عدم وجود خط تولید این محصولات متوجه گروه تولیدی سام میشود، پاسخ به این موضوع توسط این مجموعه انجام میشود.
از دهه۷۰ که آرزوی هرخانواده ایرانی داشتن تلویزیونهای رنگی سامسونگ بود و حجم اصلی تامین نیاز کشور در این زمینه از بخش واردات یا قاچاق تامین میشد، سام الکترونیک با گردآوری برترین نخبههای داخلی این صنعت، در اولین گام برای خروج از واردات از CBU(محصول کامل) به SKD(قطعات نیمه منفصل)، خط تزریق قالبهای پلاستیکی محصول را راه اندازی کرد. در ادامه برای ورود به مرحله CKD(قطعات منفصل)، گام به گام نیروهای خود را آموزش داد و تا حد امکان تکنولوژی روزدنیا که در اختیار سامسونگ بود را به خطوط خود انتقال داد. وجود قالبهای تولید از دهه۷۰ که در معرض دید کارشناسان قرار گرفته است، مهمترین سند در تایید ادعای ما است.
این گروه اولین خطوط مدرنSMD را برای تولید بردهای الکترونیکی محصولات لوازم خانگی راه اندازی کرد که بعد از سالها هنوز از حیث تعداد و تنوع رتبه نخست کشور را در اختیار دارد.
در سال۹۳ با راه اندازی خطوط عظیم تولید محصولات برودتی و شوینده، گام اصلی را برای تبدیل شدن به هاب منطقه و صادرات به کشورهای اطراف برداشتیم و در این راستا حتی بسترهای اولیه خطوط تولید کولرهای گازی نیز فراهم شد اما باشروع تحریمهای دوم و خروج سامسونگ از ایران این اقدام به تعویق افتاد.
در خلال دوسال اخیر، مهندسان ایرانی آموزش دیده در کنار خطوط عظیم تولید که با سرمایه گذاری هنگفت بخش صددرصد خصوصی ایرانی شکل گرفته بود، موفق به تولید مجدد محصول باهمان کیفیت قبلی اما اینبار با نام برند ایرانی سام الکترونیک شدند. لازم به ذکر است علیرغم محدودیتهای شدید و کم سابقه در تامین قطعات از کشور مادر، سام سرویس با تمام توان همچنان بر تعهد خود به خریداران محصولات لوازم خانگی سامسونگ که تولید داخل بودهاند، پایبند بوده و تا اتمام گارانتی آخرین محصول نیز به مسیر خود ادامه میدهد.
این گروه سالهاست یک تنه نیاز بازار به ذائقه مشکل پسند ایرانی را پاسخ داده و حتی تا همین یکسال پیش بخش عظیمی از بازار مصرف بر این باور بودند که محصول سامسونگ با گارانتی سام سرویس وارداتی از کره جنوبی است. درحالیکه این محصول باکیفیت و در طراز استاندارد بین المللی در پایتخت ایران و توسط نیروهای ایرانی تولید میشد. یعنی یک تیر با چند نشان. هم مصرف کننده راضی و خشنود از اینکه به زعم خود محصول خارجی خریده! هم اشتغالزایی گسترده ایجاد کردیم و هم مانع از خروج ارز برای کالاهای وارداتی و قاچاق شدیم.
اما در این اثنا رقبا به خصوص یک گروه خاص که با سفسطه گری و شانتاژ خبری به جای تلاش برای ارتقا کیفیت تولید خود، همواره سعی داشته ما را درگیر حاشیههای بی ربط کند، از هر اهرمی استفاده کرد تا این سرعت گیرها را بیشتر کند. در این رقابت غیراخلاقی به مجلس و دولت و حتی رسانهها نیز متوسل شد اما غافل از اینکه تصمیم گیرنده نهایی در بازار مصرف کننده است و حتی باوجود غیبت کوتاه مدت، ما بازهم از اولویتهای سبد محصول ایرانی هستیم.
سهامداران این گروه برخلاف روال متداول در کشور که باکوچکترین بحران، اولین اقدام را در حذف و تعدیل نیروی انسانی میبینند، در خلال دوسال اخیر که تولید با حداقل ممکن و حتی در برخی خطوط به صفر رسید، هیچگاه به بهانه بحران اقتصادی یا کرونا دست به تعدیل نزد و یکروز در پرداخت حقوق و بیمه نیروهای خود کوتاهی نکرد. این ادعا به خوبی قابل صحت سنجی است.
اصحاب رسانه و تصمیم گیران در بازدیدهای خود از خطوط تولیدی سام به خوبی شاهد توان و سبقه ما در تولید بودهاند و شاهدانی بر این مدعا.
گروه سام ضمن تاکید مجدد بر این نکته که ما به عنوان یک بخش صد درصد خصوصی ایرانی در تمام برنامههای تولیدی خود تابع سیاستهای کلان اقتصادی و صنعتی کشور بوده و هستیم، اعلام میدارد درهای خطوط تولید سام برای محک ادعاهای مطرح شده به روی بازدیدکنندگان گشوده است.