چهارشنبه , 11 تیر 1404 - 0:54 قبل از ظهر

رئیس سازمان صمت تهران: لوازم خانگی رسماً گران نشده است.

رئیس سازمان صمت تهران: لوازم خانگی رسماً گران نشده است.

یدالله صادقی، رئیس سازمان صمت استان تهران گفت:
لوازم خانگی مشمول قیمت‌گذاری دولتی نیست اما تولید‌کنندگان درخواست افزایش قیمت لوازم خانگی را بر مبنای مستندات هزینه تمام‌شده تولید به سازمان حمایت ارائه میدهند و تغییرات احتمالی قیمت با هماهنگی انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی بررسی، تصمیم‌گیری و آخرین نرخ تعیین شده و تغییرات احتمالی آن، در سامانه124 سازمان حمایت درج می‌شود. تولید‌کنندگان و فروشندگان هم به عرضه لوازم خانگی با این قیمت‌ها ملزم هستند.

هنوز رسما چیزی در مورد افزایش رسمی قیمت محصولات لوازم خانگی برندهای داخلی به سازمان صمت استان تهران اعلام نشده اما چون لوازم خانگی در شمول گروه سوم کالایی است، قیمت این محصولات رأسا در بنگاه‌های تولیدی، البته در چارچوب ضوابط و مقررات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان، تعیین میشود.

باتوجه به خروج و کاهش سهم برندهای خارجی تولید لوازم خانگی در چند سال گذشته، اغلب نیاز بازار از طریق محصولات تولید داخل تأمین شده و تولید‌کنندگان داخلی به‌تدریج در حال پوشش سهم بازار محصولات خارجی هستند، با این روند میزان عرضه لوازم خانگی داخلی نسبت به 2سال قبل افزایش قابل‌توجهی داشته است. اما اینکه چرا رشد تولید داخل لوازم خانگی به کاهش قیمت منجر نشده نیز باید بپذیریم با توجه به تداوم ممنوعیت و محدودیت واردات لوازم خانگی خارجی، رشد هزینه تمام‌شده تولید داخل، تامین برخی مواداولیه مورد نیاز این صنعت از طریق واردات و نوسان نرخ ارز، قیمت تمام‌شده تولید داخل لوازم خانگی نیز به‌شدت افزایش یافته و نیاز بازار به لوازم خانگی نیز موجب شده تا به هر میزان که تولید محصولات داخلی افزایش یافته، جذب بازار شود. اگرچه اکنون رکود بازار یکی از مشکلات اصلی تولید‌کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی است.

به هیچ وجه موافق بازگشت شرکای خارجی به صنعت لوازم خانگی نیستیم زیرا با گذشت چند سال از لغو یکطرفه قراردادهای تولید مشترک و خروج این برندها از ایران، اکنون فضایی ایجاد شده که تولید‌کنندگان داخلی قادر به افزایش داخلی‌سازی‌ و بهبود کیفیت محصولاتشان هستند. با این شرایط احتمال بازگشت شرکای خارجی به صنعت لوازم خانگی همانند گذشته بسیار بعید است اما درصورتیکه شرکت‌های خارجی خواستار سرمایه‌گذاری مشترک با شرکای ایرانی برای تولید محصولاتشان در ایران براساس قراردادهایی که در آن ضوابط و شرایط قانونی محکمی برای تداوم این همکاری و حقوق تولید‌کنندگان ایرانی پیش‌بینی شود، میتواند به توسعه صنعت لوازم خانگی ایران کمک کند اما نباید این قراردادها به بهانه‌ای برای افزایش عرضه کالاهای ساخته شده نهایی خارجی و وارداتی در بازار ایران تبدیل شود./همشهری

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

ارزش بازار سامسونگ به کمترین حد در ۹سال اخیر رسید

ارزش بازار سامسونگ به کمترین حد در ۹سال اخیر رسید ارزش بازار سامسونگ به‌دلایل مختلفی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *