شانهساز خبر داد: تولید ۲.۵میلیون لوازم خانگی کوچک در نیمه نخست سال۱۴۰۰/ در مقایسه با سال پیش ۳۷درصد افزایش تولید داشتهایم.
دبیر انجمن لوازم خانگی کوچک ضمن اشاره به تولید ۲.۵میلیون دستگاه لوازم خانگی کوچک در نیمه نخست سال۱۴۰۰ گفت: علیرغم افزایش حجم تولید لوازم خانگی کوچک، اکنون شاهد افزایش تولید ۳۷درصدی این قبیل محصولات در نیمه نخست سال جاری بودهایم.
به گزارش شبکه لوازم خانگی، ابوالقاسم شانهساز پیرامون وضعیت تولید لوازم خانگی کوچک، اظهار کرد: درحال حاضر صنعت لوازم خانگی ایران یک صنعت لوازم خانگی به هم پیوسته است که از زمان شروع مجدد تحریمها در سال۹۷، تولیدکنندگان صنایع لوازم خانگی کوچک و بزرگ به کمک یکدیگر توانستهاند نیاز داخل را به خوبی تامین کنند. در این مدت شرکتهای داخلی از نظر کیفیت و کمیت به خوبی جای خالی برندهای خارجی را پر کردند.
دبیر انجمن لوازم خانگی کوچک افزود: از زمان منوعیت ورود کالاهای لوازم خانگی خارجی، به طور همزمان حجم تولید لوازم خانگی داخلی و میزان اقبال و استقبال مردم از تولید داخل به شدت رشد داشته؛ متاسفانه تا قبل از این با صرفههزینه از سوی شرکتهای خارجی، فرهنگسازی شدیدی برای بیکیفیت سازی محصولات ایرانی حاضر در بازار انجام شده است، اما پس از مدتی مردم از این موضوع مطلع و به این نتیجه رسیدند که کالای ایرانی نسبت به قیمت و هزینه تولید آن از کیفیت خوبی برخوردار بوده و حتی قابل رقابت با نمونه مشابه خارجی خود نیز بوده است.
شانهساز به تاریخچه حضور لوازم خانگی کوچک داخلی در بازار این دست از محصولات اشاره کرد و گفت: لوازم خانگی داخلی بیش از ۵۰سال است که با برندهای جامعی وارد بازار شده و اکنون ما شاهد تولید ۲۲۰نوع محصول لوازم خانگی کوچک توسط برندهای داخلی هستیم.
دبیر انجمن لوازم خانگی کوچک تصریح کرد: برخی محصولات به دلیل تیراژ کم و نبود مشتری برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی ندارد در نتیجه آنها اقدام به تولید این دست از محصولات نمیکنند؛ درحال حاضر و در بازه زمانی ۶ماهه نخست سال۱۴۰۰، تعداد لوازم خانگی کوچک تولید شده توسط برندهای ایرانی رقمی بالغ بر ۲.۵میلیون برآورد شده است از این میان بخشی از آن در بازار به فروش رسیده و بخشی دیگر هنوز در انبارهای فروشندگان لوازم خانگی قرار دارد.
وی توضیح داد: هم اینک حداکثر قیمت لوازم خانگی کوچک ایرانی، ۵میلیون تومان است؛ درحال حاضر کالایی با این قیمت در بازار نداریم و عمده محصولات کوچک ایرانی(مانند جاروبرقی) زیر ۵میلیون تومان است.
شانه ساز تاکید کرد: علاوه بر آمارهای مذکور باید این مسئله را یادآور شد که انجمن تولیدکنندگان لوازم خاگی کوچک در نیمه نخست سال۱۴۰۰، افزایش تولید ۳۷درصدی را نسبت به مدت زمان مشابه سال۹۹ تجربه کرده است، اما با وجود چنین موفقیتی طبق آخرین بررسیها و به دلیل کاهش قدرت خرید، در ۶ ماهه نخست سال۱۴۰۰ با کاهش فروش ۱۵درصدی مواجه بودهایم.
دبیر انجمن لوازم خانگی کوچک در عنوان کرد: در حال حاضر رکود بازار، کاهش قدرت خرید مردم و کاهش ازدواج بین جوانان و در نتیجه کاهش خرید جهیزیه از سوی خانوارها، از جمله عواملی موثری است که باعث کاهش خرید انواع لوازم خانگی و یا حتی ایرانی شده است./بازار