شروط هاشمی برای بازگشت شرکتهای خارجی به بازار لوازم خانگی
دبیر انجمن صنایع لوازمخانگی با تاکید بر لزوم مساعد کردن فضا برای ورود سرمایهگذار خارجی، گفت: باتوجه به خروج برندهای خارجی و ضرر و زیانهای وارده، باید در وهله نخست ادعای خسارت کنیم و مواردی همچون استقرار واحدهای تحقیق و توسعه و آموزش کارکنان را خواستار شویم.
به گزارش شبکه لوازم خانگی، عباس هاشمی درخصوص بازگشت برندهای خارجی به بازار کشورمان با احتمال کمرنگ شدن تحریمها، افزود: باید ضمن حمایتهای ویژه از صنایع کشور به خصوص صنایع نوپا، نیمنگاهی به انتقال فناوری از خارج کشور داشت و این مهم جز با تعامل با برندهای بزرگ و مطرح جهان محقق نمیشود.
به گفته وی، در سالهای گذشته صنعت قطعهسازی کشورمان رشد بسیار خوبی را تجربه کرده که میتواند به رشد و ایجاد ارزش افزوده در سایر بخشها از جمله صنعت لوازم خانگی بیانجامد.
وی ادامه داد: وزارت صمت در سالهای گذشته همواره رویکرد وارد کردن قطعه سازان ایرانی به زنجیره تامین قطعات شرکتها و برندهای بزرگ را دنبال کرده و همچنین به دنبال ورود بخشهای تحقیق و توسعه آنها به کشورمان بوده است.
هاشمی تصریح کرد: این مهم با هدف استفاده مناسب از سرمایهگذاریهای انجام شده یا مسکوت نماندن موضوع تولید در صورت خروج آن شرکتها و برندها از کشورمان به دلایلی همچون تحریمها انجام میشده است، هرچند با وجود همه تلاشها خروج برندهای مطرح را در دور دوم تحریمهای ظالمانه علیه کشورمان شاهد بودیم و در این زمینه نیازمند تجدید نظر در قراردادهایمان هستیم.
هاشمی خاطرنشان کرد: توسعه ارتباطات جهانی میتواند به ارتقای استانداردهای کیفی، یادگیری نحوه تعاملات از سوی صنعتگران، آموزش شیوههای ظریف بازرگانی خارجی و ارتقای کیفی مواد اولیه و قطعات بیانجامد و در این صورت است که دیگر نگران باز شدن درهای کشور یا در مقابل تحریمها نخواهیم بود.
وی بیانداشت: باتوجه به ایجاد یک چشم انداز مناسب پس از انتخابات آمریکا و احتمال گشایشهای اقتصادی برای کشور، باید بدون فراموش کردن سیاستهای اصلی، برنامه داشته باشیم.
دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ادامه داد: درخصوص بازگشت برندها، دو دسته نظر وجود دارد، برخی میگویند که باتوجه به خروج آنها از کشور اجازه بازگشت مجدد ندهیم، اما برخی دیگر میگویند باید برایشان فرش قرمز پهن کنیم.
وی گفت: باید در ابتدا این مساله را واکاوی کرد که خروج برندهای مطرح از کشورمان تحت چه شرایطی اتفاق افتاده است؟ آیا میل باطنیشان این بوده یا تحت فشارهای شدید آمریکاییها اتفاق افتاده است؟ درحالیکه بازار بسیار خوبی در کشورمان داشتند.
هاشمی اظهار داشت: وزارت خزانه داری آمریکا برای شرکتهای بزرگی همچون پژو، رنو، سامسونگ، بوش، الجی و غیره در صورت کار در ایران، جریمههای سنگینی در نظر گرفت و آنها نیز پس از ارزیابی موضوع به ویژه حجم فروششان در ایران و آمریکا، خروج از کشورمان را ترجیح دادند.
دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی افزود: در اینگونه موارد ما نیز باید منطقی برخورد کنیم، زیرا علم اقتصاد موضوع سود و زیان است و در آن درس اخلاق نمیدهند.
وی ادامه داد: اینکه برخی میگویند این برندها ناجوانمردانه ما را ترک کردند، در حقیقت با ادبیات اولیه اقتصاد جهانی آشنایی ندارند. هرچند خروج این برندها، تولیدات داخلی ما را با چالشهای عدیدهای مواجه کرد، اما باید از این شکستها درس گرفته، در همکاریهای بعدی با خارجیها ضوابطی تعیین کرده و برنامه داشته باشیم.
هاشمی تاکید کرد: ما نیاز داریم که به صورت سیستماتیک به شبکه تامین و تولید جهانی متصل شویم، اینکه دیواری به دور خود کشیده و واردات همه چیز را ممنوع کنیم، راهحل درستی نیست.
دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی یادآور شد: در بخشی از صنایع لوازم خانگی نظیر اسپلیتیونیتها، سشوار، ماشین ظرفشویی و غیره، محدودیتهای زیادی در تولید وجود دارد و نمیتوان ۱۰۰درصد آنها را در داخل تولید کرد.
وی ادامهداد: چینیها در نخستین جلسه با مسئولان، به طرح حدود ۶۰پرسش پرداختند و جواب خواستند، این در حالی بود که حتی وزیر وقت صنعت برای برخی از آن سوالات پاسخی نداشت و به همین دلیل سرمایهگذاری در این حوزه انجام نشد.
هاشمی اضافه کرد: این در حالی است که امکان ندارد بدون حضور خارجیها در تولید قطعاتی همچون کمپروسور موفق شویم، زیرا نیازمند سرمایه گذاری زیاد است، تغییرات فناوری آن سریع بوده و باید سازگار با محیطزیست باشد./ایرنا