شهیدی: بلاتکلیفی بازار لوازم خانگی با مصوبه درج قیمت تولیدکننده/مصوبه درج قیمت موجب نارضایتی مردم خواهد شد.
دبیرانجمن صوتی و تصویری معتقد است طرح اجباری شدن درج قیمت نواقص و ایراداتی دارد و به دلیل عدم فرهنگسازی مناسب، موجب نارضایتی مردم خواهد شد.
به گزارش شبکه لوازم خانگی، محمدرضا شهیدی افزود: مشکلی که در این طرح وجود دارد، این است که این طرح برای همه اصناف و کالاها به ویژه لوازم خانگی نمیتواند به صورت یکسان اجرا شود.
شهیدی ادامه داد: اشکال نخست، شیوه درج قیمت روی کالاهاست. قیمت خوراکیها و محصولات سلولزی همانند دستمال کاغذی روی کالا درج میشود و چون کالا همراه با بسته بندی عرضه شده، برای مردم در زمان خرید قابل رویت است؛ اما لوازم خانگی اینگونه نیست.
دبیر انجمن صوتی و تصویری در تشریح این موضوع گفت: زمانیکه مصرف کننده برای خرید یخچال یا سایر لوازم خانگی به فروشگاه مراجعه میکند، کالا را بدون کارتن مشاهده میکند. در واقع قیمت تولیدکننده روی لوازم خانگی زمانیکه کالا در منزل به خریدار تحویل میشود برای مردم قابل رویت است و آن زمان دیگر سودی برای خریدار ندارد.
شهیدی افزود: لذا این هدف قانونگذار که مردم قیمت تولیدکننده را روی کالا رویت کنند، در مورد لوازم خانگی برخلاف کالایی مثل دستمال کاغذی یا محصولات سلولزی و لبنیات و… رویت نمیشود؛ بنابراین باید در مورد لوازم خانگی شیوه دیگری برای شفاف سازی اندیشید.
دبیر انجمن صوتی و تصویری در مورد اشکال دوم این طرح گفت: سالهاست که مردم به قیمت مصرف کننده روی کالاها عادت کردهاند. به طور مثال یک تلویزیون را ۱۰میلیون تومان خریداری کردهاید و میبینید قیمت تولیدکننده روی کارتن تلویزیون ۹میلیون تومان است.
شهیدی ادامه داد: مردم حساب نمیکنند این قیمت ۹میلیونی، قیمت درب کارخانه لوازم خانگی است، زیرا فرهنگ جاافتاده در بین مردم فرهنگ مصرف کننده بوده است؛ لذا باید در مورد این کار، فرهنگ سازی انجام شود وگرنه موجب درگیری و نارضایتی مردم خواهد شد و مردم حس میکنند سرشان کلاه رفته است. بهتر است این کار با کالاهایی مثل کالاهای سوپری شروع شود و لوازم خانگی نیز در مراحل بعدی در دستور کار قرار گیرد، زیرا نصب قیمت تولیدکننده روی لوازم خانگی در مرحله اول، موجب مشکل آفرینی میشود.
دبیر انجمن صوتی و تصویری در مورد مشکل سوم درج قیمت تولیدکننده روی لوازم خانگی گفت: در کالاهای سوپری مثل دستمال کاغذی، شیر و… روی کالاها قیمت میخورد و به آسانی قابل پاک شدن نیست. ولی فرض کنید تولیدکننده لوازم خانگی، برچسب قیمت را روی کارتن بزند و به مغازه بفرستد. اگر فروشندهای بخواهد تخلف کند به راحتی قیمت دیگری نصب میکند و این موضوع موجب درگیری بین تولیدکننده و سازمان بازرسی میشود.
شهیدی افزود: بحث دیگر این است که در کالاهای سوپری تفاوت قیمت درب کارخانه تا مصرف کننده بالاست و ۵۰درصد تفاوت بین قیمت تولیدکننده و مصرف کننده وجود دارد؛ اما در لوازم خانگی فاصله قیمتی نهایتا ۱۰درصد است لذا درج قیمت تولیدکننده روی لوازم خانگی موجب کاهش قیمت زیادی نخواهد شد.
دبیر انجمن صوتی و تصویری از ارائه پیشنهاد به سازمان حمایت خبر داد و گفت: پیشنهاد ما این است که قیمت تولیدکننده، قیمت عمده فروشی و قیمت خرده فروشی در سامانه۱۲۴ درج شود که مردم در زمان خرید به این سامانه مراجعه کنند و قیمت درست را صحت سنجی کنند.
شهیدی ادامه داد: همچنین در کنار این موضوع، تولیدکنندگان لیست قیمتی را به همه فروشندگان و مغازهها ارسال کنند و آنها هم مکلف باشند که در اختیار مصرف کننده قرار دهند؛ ولی اینکه صرفا قیمت تولیدکننده با یک برچسب روی کارتن لوازم خانگی زده شود که مردم این کالاها را به صورت بازشده میبینند هدف قانون گذار را انجام نخواهد داد لذا باید تغییراتی برای هر صنفی متناسب با خودش داده شود تا این طرح بتواند موفق باشد وگرنه اینکه یک نسخه برای همه کالاها پیچیده شود طرح دچار مشکل خواهد شد.
شهیدی توضیح داد: اگر این طرح از کالاهای سوپری شروع شود و رسانهها و صداوسیما نیز برای اجرای این طرح فرهنگ سازی کنند طرح قابلیت استفاده دارد، ولی اگی بخواهیم صرفا بدون فرهنگ سازی این کار را کنیم موجب نارضایتی مردم خواهد شد./اقتصاد۲۴