شکراللهی: کمبودی وجود ندارد و مواداولیه عمدتا در داخل تامین می شود.
محسن شکراللهی، مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی درخصوص جلوگیری از انحصار لوازم خانگی در کشور گفت:
اصل رقابت در صنعت لوازم خانگی تحقق یافته است. بیشترین بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر مربوط به شرکتهای لوازم خانگی است. در بازار لوازم خانگی برخلاف بازار خودرو تولیدکننده به دنبال مصرف کننده است. البته هنوز با ایدهآل فاصله داریم، اما به یک بلوغ نسبی رسیدهایم که با برنامهریزیهای انجام شده میتوانیم به سطح بالاتری برسیم.
باید سیستم و سامانه رضایت مشتری ملی راهاندازی شود. با بازدیدهایی که در روزهای اخیر داشتیم در برخی از واحدهای بزرگ این سامانه راهاندازی شده است. برای مثال امکانات و ویژگیهایی را در خدمات پس از فروش در اختیار مشتری قرار دادهاند که میتوانند تا یک ماه و بدون دلیل کالای خریداری شده را مرجوع و کالای جدید خریداری کنند. یا درصورت داشتن عیب یا نقصی در کالا تا سه ماه میتوانند آن را به فروشگاه بازگردانند. این نشان دهنده اطمینانی است که تولیدکننده به کیفیت کالاهای خود دارد.
با مقایسهای که در قیمت محصولات پرفروش میتوان انجام داد مشخص است که قیمت کالاهای تولید داخل از تولید خارج ارزانتر است، مگر این که کالای متفرقهای به نام یک برند شناخته شده تولید شود. باتوجه به گزارشات نهادهای نظارتی جعل برند در بازار انجام میشود.
کمبودی در این حوزه وجود ندارد و مواداولیه عمدتا در داخل تامین میشود. در این راستا اقدامات موثری چون عرضه تلفیقی ورق سرد و گرم انجام گرفته است. برنامه این است که درخصوص پتروشیمیها هم برنامهای که برای بخشهای دیگر مانند ورق فولادی که در صنعت پلیمری و شیمیایی میدان مشترک فعالیتی داریم با برنامهریزی پای کار صنعت لوازم خانگی بیاوریم که هزینه تمام شده را پایین بیاوریم.