چهارشنبه , 11 تیر 1404 - 4:14 قبل از ظهر

طبل توخالی تخفیف در “سراها”

طبل توخالی تخفیف در “سراها”

بررسی‌ میدانی بازار یکی از مجتمع‌های بزرگ لوازم خانگی، نشان میدهد عموماً، نرخ‌های اعلام‌شده این فروشگاه‌ها با نرخ بهره موثر تسهیلات‌شان متفاوت است.

به گزارش شبکه لوازم خانگی، به‌تازگی زمزمه‌هایی از گرانی و تخفیف‌های توخالی صرفا برای جذب مشتری این فروشگاه‌ها نیز به گوش میرسد. برخی از خریداران هم ادعا می‌کنند که خرید نقد از بازار، به‌صرفه‌تر از تهیه لوازم‌خانگی از فروشگاه‌های بزرگ است.

بررسی‌ میدانی بازار یکی از مجتمع‌های بزرگ لوازم خانگی، نشان می‌دهد عموماً نرخ‌های اعلام‌شده این فروشگاه‌ها با نرخ بهره موثر تسهیلات‌شان متفاوت است. مثلا ملیکا، تازه عروسی که برخی از اقلام جهزیه خود را از فروشگاه سرای ایرانی تهیه کرده است، می‌گوید: لباسشویی من در حالت معمولی و اگر قیمت آن را همان موقع در سال۱۴۰۰ پرداخت می‌کردم ۲۳میلیون تومان بود اما من تصمیم گرفتم چند تکه از لوازم خانه را قسطی بخرم و این یک قلم پای من 39میلیون تومان حساب شد.

من اصلا نمیدانستم که قرار است این همه بهره روی چند قلم لوازم بدهم وگرنه هرطور که بود، این لوازم را هم نقداً، حساب میکردم. اقساط ما چهار ساله است و این یعنی به ازای هر سال چهارمیلیون تومان به پول ماشین لباسشویی اضافه شد.

بررسی‌ها هم نشان میدهد که نرخ اعلام شده بهره برخی از این اقلام، با نرخ‌های اعمال‌شده تفاوت دارد. البته، بخش کمی از این نرخ‌های بالاتر را میتوان به ناآگاهی و کم‌آگاهی مشتریان نسبت داد؛ اما باید این نکته را هم در نظر داشت که شرایط تورمی باعث شده نرخ‌‌های بالاتر نیز قابل قبول باشد و باز هم خرید قسطی، به صرفه‌تر به نظر برسد. از زمان کرونا که مردم به دلیل عدم تمایل به رفت‌وآمدهای غیرضروری خرید اینترنتی را جایگزین خرید از مغازه‌داران سنتی کردند، زمینه‌‌های سلطه این فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سپهر اقتصاد کشور را فراهم کردند.

همه این عوامل، یعنی اقبال بیشتر مردم به این فروشگاه‌ها و همچنین امکان خرید قسطی گسترده‌ از آن‌ها باعث این شده که توجه رسانه‌ها نیز به این مراکز خرید بیشتر شود. به خصوص که همه خریداران خرید قسطی چندان از خرید خود راضی نیستند. از سوی دیگر هم به‌تازگی، زمزمه‌هایی از گرانی و تخفیف‌های توخالی صرفا برای جذب مشتری این فروشگاه‌ها نیز به گوش میرسد. برخی از خریداران هم ادعا میکنند که خرید نقد از بازار، به‌صرفه‌تر از تهیه لوازم‌خانگی از فروشگاه‌های بزرگ است.

بیلبوردهای تبلیغاتی فروشگاه‌‌‌های بزرگ ادعا میکنند کالاهای خود را با بهره صفر، عرضه میکنند و به دلیل همین تبلیغات هم استقبال زیادی از این فروشگاه‌ها میشود. اما ماجرا آن جایی نگران‌کننده است که این تبلیغات درست نیست و کالاها، به خصوص لوازم خانگی، با سود و بهره بالا به فروش می‌رسد.

مطلب پیشنهادی

ارزش بازار سامسونگ به کمترین حد در ۹سال اخیر رسید

ارزش بازار سامسونگ به کمترین حد در ۹سال اخیر رسید ارزش بازار سامسونگ به‌دلایل مختلفی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *