فاضلینیا: سیاست دولت حمایت از مونتاژکاری است نه تولید لوازم خانگی
دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: میزان ارزبری در بنگاههای مختلف و برای محصولات مختلف میزان ارزبری متفاوت است با این حال میزان داخلیسازی در صنعت لوازم خانگی به 75درصد رسیده است، با این حال سیاست دولت حمایت از مونتاژکاری است نه تولید لوازم خانگی است.
به گزارش شبکه لوازم خانگی، امید فاضلینیا با اشاره به اینکه رسانهها به دلیل نقشی که در جهاد تبیین دارند میتوانند در کاهش هزینههای سیستمی موثر باشند، گفت: به طور قطع برای آگاهی از وضعیت هر صنعتی ابتدا باید به شرایط کلان اقتصادی هم توجه کرد صنعت ساخت محور میتواند محرک توسعه باشد و صنعت لوازم خانگی با عمق بخشی به تولید داخلی و افزایش کیفیت پیشرفت خوبی داشته است از طرف دیگر خلق ارزش افزوده براساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس به طور میانگین در صنایع ۲۷درصد است اما در صنعت لوازم خانگی ۳۳درصد است.
فاضلینیا با بیان اینکه صنعت لوازم خانگی هیچ شباهتی با صنعت خودرو در ایران ندارد، گفت: صنعت خودروی ایران انحصاری و غیررقابتی است در حالی که صنعت لوازم خانگی ایران به طور واقعی رقابتی و خصوصی است به همین دلیل در صنعت لوازم خانگی هزینه و فایده توسط بخش خصوصی دیده میشود و همین موضوع منجر شده تا آنها به بهره وری توجه دارند.
وی با تاکید بر اینکه در سالهای گذشته ارزبری لوازم خانگی شدت کاهش یافته و به ۲۵درصد رسیده است، اظهار کرد: میزان ارزبری در بنگاههای مختلف و برای محصولات مختلف متفاوت است با این حال میزان داخلیسازی در صنعت لوازم خانگی به ۷۵درصد رسیده است، با این حال سیاست دولت حمایت از مونتاژ کاری است نه تولید لوازم خانگی.
فاضلینیا با بیان اینکه حجم سرمایه گذاری در صنعت لوازم خانگی 80هزار میلیارد تومان است، گفت: میزان اشتغال مستقیم در صنعت لوازم خانگی بسیار گسترده است به طوری که هر اشتغال مستقیم در صنعت لوازم خانگی حدود 10شغل غیرمستقیم ایجاد میکند.
دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به اینکه آمار تولید لوازم خانگی در سال1400 حدود 16میلیون دستگاه و در سال1401 حدود 19.5میلیون دستگاه برآورد شده است، گفت: همچنین آمار صادرات لوازم خانگی بین 330 تا 170میلیون دلار اعلام میشود اما به دلیل اینک بانک اطلاعاتی درستی در دسترس نیست برخی دادهها کاملا دقیق نیست و حتی برخی مواقع متناقض هستند و همه این مسائل روی تصمیمگیریها هم تاثیرگذار است.
فاضلینیا با بیان اینکه سه بازار لوازم خانگی 6میلیارد دلار است که حدود 1.5 تا 2میلیارد دلار آن قاچاق است، تصریح کرد: در نیمه دوم سال گذشته بررسی های میدانی از بازار لوازم خانگی در استانهای مختلف داشتیم که نشان میدهد 20درصد قاچاق لوازم خانگی افزایش پیدا کرده است.
وی با اشاره به اینکه سهم لوازم خانگی در سبد هزینه خانوار شهری در سال99 که 4.32درصد بوده به 4.28درصد کاهش یافته است، گفت: همچنین در روستاها سهم لوازم خانگی در سبد هزینه ها 6.8 بوده و به 6درصد رسیده که این مساله ناشی از کاهش قدرت خرید مردم است.
دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با تاکید بر اینکه با افزایش تورم، مردم برای اینکه بتوانند ارزش پول خود را حفظ کنند پول خود را سپرده نمیکنند، گفت: با توجه به اینکه نرخ تورم بر نرخ مصرفکننده سال1401 حدود 48درصد و تاثیر آن بر صنعت حدود 78درصد ثبت شده است. از طرف دیگر 50درصد جمعیت کشور حدود 13درصد سهم درآمد کشور را دارند و حدود 1درصد جمعیت کشور سهمی 18درصدی از درآمد کشور را دارند و اینها نشاندهنده توزیع ناعادلانه ثروت در کشور است.
فاضلینیا با اشاره به چالشهای کنونی صنعت لوازم خانگی، گفت: در شرایط کنونی بسیاری از شرکتهای تولیدی لوازم خانگی نمیتوانند مواداولیه مورد نیاز خود را از بورس کالا تامین کنند، از طرف دیگر بنگاههای تولیدی با کاهش سرمایه در گردش مواجه هستند، زیرا به دلیل تورم بالا دیگر نمیتوانند با همان نقدینگی قبلی مواداولیه مورد نیاز خود را تامین کنند، از طرف دیگر میزان تسهیلاتدهی بانکها بسیار ناچیز است و با مصوبه شورای پول اعتبار درباره ذینفع واحد باعث شد که میزان پرداخت تسهیلات تحت تاثیر قرار بگیرد.
وی درباره این مصوبه گفت: در قانون تجارت تاسیس یک شرکت حقوقی حقالتکلیف مستقل دارد. شورای پول و اعتبار در مصوبه خود اعلام کرده اگر در یک شرکت فردی بیشترین درصد مالکیت داشته باشد مشمول مصوبه ذینفع واحد است و میزان پرداخت تسهیلات برای آن شرکت محدود خواهد بود. درحالیکه همین شورای پول و اعتبار به خودروسازان که زیانده هستند تزریق نقدینگی انجام میشود و این تناقضات به زیان اقتصاد کشور است./موج