فدایی: افزایش نگران کننده لوازم خانگی فیک در بازار/به نام سامسونگ و بوش، لوازم خانگی تقلبی دست مردم میدهند.
یک کارشناس صنعت لوازم خانگی گفت: مادامی که ممنوعیت واردات قانونی و رسمی لوازم خانگی برقرار است و از سوی دیگر، کالای برندهای خارجی نسبت به لوازم خانگی ایرانی از مزیت رقابتی قیمت و تصویر ذهنی مثبت نزد مصرف کننده ایرانی برخوردارند، باید منتظر افزایش چشمگیرتر رواج لوازم خانگی غیررسمی و از همه خطرناکتر فیک و بیکیفیت در بازار باشیم.
به گزارش شبکه لوازم خانگی، احسان فدایی با ابراز نگرانی از افزایش کارگاههای نصب لیبلهای تقلبی، دلایل استقبال و رواج این تخلف را اینگونه تشریح کرد: بازار لوازم خانگی کشور ما در حال عبور از یک دوران گذار و پرچالش است؛ چرا که از یک سو تولیدکنندگان داخلی با افزایش بیسابقه مولفههای تولید، قیمت تمام شده بالایی را در محصولات خود تجربه میکنند و از سوی دیگر سبقه و خوشنامی برندهای معتبر بین المللی در بخش فروش و خدمات پس از فروش در مقایسه با ناآشنا بودن بازار با بخش عمدهای از برندهای ایرانی کم سابقه، منجر به چالشی شده که توان رقابت با لوازم خانگی خارجی به خصوص دسته فیک و غیرواقعی را از برند ایرانی سلب کرده است.
وی بیان کرد: امروز تعدد لوازم خانگی از حیث برند، کمیت و کیفیت در کشور زیاد است، اما ممنوعیت واردات رسمی و قانونمند لوازم خانگی از دو جهت موجبات بروز آسیب شده است.
فدایی ادامه داد: آسیب نخست ممنوعیت واردات لوازم خانگی در بخش عدم وصول حقوق گمرکی و تعرفههای قانونی است، زیرا کسب درآمد از حقوق گمرکی لوازم خانگی وارداتی رسمی میتوانست محل درآمدی برای دولت و تامین کسری بودجه برای زیرساختهای اولیه اشتغالزایی و تولید در کشور باشد. آسیب دوم نیز متوجه بازار و به خصوص حقوق مصرف کننده است. به این ترتیب که وقتی کالایی به شکل قانونی و از مجاری رسمی وارد نمیشود، هنگام بروز ایراد یا اختلال در عملکرد، هیچ جایگاه قانونی و رسمی برای رسیدگی به شکایات و پیگیری حقوق مصرفکننده متضرر وجود ندارد. در واقع برگههای گارانتیهای همراه این کالاها بیشتر جنبه نمایشی دارد و، چون این اقلام غیرقانونی بودهاند، مصرفکننده امکان پیگیری شکایت نزد تعزیرات و سازمان حمایت را نیز نخواهد داشت.
این فعال صنعت لوازم خانگی گفت: تا زمانیکه در کف بازار تقاضا برای لوازم خانگی خارجی وجود دارد، این کالاها از هر کانال و مجرایی وارد خواهند شد. در واقع نه تنها اشخاص حقیقی که متاسفانه شخصیتهای حقوقی نیز برای تامین درآمد از این بازار جذاب، وسوسه خواهند شد.
فدایی با طرح این پرسش که در دو سال گذشته که تمام تبلیغات رسانه ملی و فضای اطلاع رسانی شهری در اختیار برندهای داخلی بود چرا مردم هنوز لوازم خانگی قاچاق را بر ایرانی ترجیح میدهند؟، گفت: مردم تنها زمانی به لوازم خانگی ایرانی اعتماد میکنند که مزیت رقابتی بر کالاهای خارجی داشته باشد و در شرایطی که بخش اصلی جامعه، به شدت با کسری بودجه برای تکمیل سبد خرید خود روبه رو است، هنگام مراجعه به بازار، فقط به قیمت مناسبتر و تصویر ذهنی گذشته خود از برند توجه میکند.
فدایی عنوان کرد: سالهاست در مورد لزوم مبارزه با قاچاق در کشور صحبت میشود و سعی میکنند با بگیر و ببند از قاچاق کالا ازجمله لوازم خانگی بکاهند؛ اما چرا تا به امروز این اقدامات به نتیجهای نرسیده؟ زیرا مصرفکننده در پی مزیت رقابتی و مشوقهای موجود در کالای خارجی، سبد خرید خود را به کفه سنگینتر ترازو اختصاص میدهد.
فدایی ادامه داد: تولیدکننده به دلیل بالا بودن هزینه تمام شده محصول خود نمیتواند کالا را با قیمت مناسب به دست مصرفکننده برساند؛ بنابراین قیمت تمام شده برند ایرانی با توجه به مولفههای تولید بسیار بالاست؛ به میزانی که یا با برند قاچاق برابری میکند یا از آن گرانتر است. در چنین شرایطی مصرفکننده، گزینه کالای قاچاق را با همه عواقب و مشکلاتش انتخاب میکند.
فدایی ادامه داد: باید توجه داشت معضل قاچاق نه شعاری، نه دستوری و نه با موعظه قابل حل نیست. قاچاق را باید یک مساله دید که از ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی قابل بررسی است و برای حل آن باید سراغ منشا رفت نه حذف صورت مساله وقتی به کف بازار رسیده. تا زمانیکه نیاز مردم برطرف نشود، به جهت کشش و حاشیه سود خوب این کالاها، هر روز شاهد گسترش بیشتر این معضل خواهیم بود./اقتصاد۲۴