چهارشنبه , 11 تیر 1404 - 3:54 قبل از ظهر

فدایی: تولیدکنندگان داخلی پیش از ممنوعیت واردات، فرصت رشد داشتند.

فدایی: تولیدکنندگان داخلی پیش از ممنوعیت واردات، فرصت رشد داشتند.

یک کارشناس صنعت لوازم خانگی گفت: تولیدکنندگان ایرانی تا قبل از تحریم‌ها و ممنوعیت واردات، در یک فضای رقابتی فرصت رشد داشتند.

به گزارش شبکه لوازم خانگی، احسان فدایی درخصوص تاثیر احیای برجام بر صنعت لوازم خانگی، اظهارکرد: صنعت لوازم خانگی در صورت احیای برجام، یک فرصت و یک تهدید پیش رو خواهد داشت و در واقع به مرحله‌ای خواهد رسید که مشخص خواهد شد چقدر توان استفاده از فرصتها و یا تبدیل تهدید‌ها به فرصت را خواهد داشت. با آغاز تحریمها و خروج برند‌های خارجی لوازم خانگی از بازار، فرصتی طلایی برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد شد تا بازار لوازم خانگی را بدون رقیبی قدرتمند به دست بگیرند. از سوی دیگر تحریم‌ها تهدیدی برای تولیدکنندگانی بود که با شرکای خارجی تولیدات مشترکی را انجام میدادند و با خروج شریک خارجی، ناچار به برندسازی جدید و… شدند. در آن مقطع گفته میشد خروج برند‌های خارجی از بازار لوازم خانگی فرصتی بسیار خوب برای این صنعت خواهد بود؛ چراکه تولیدکنندگان داخلی بدون رقیب سهم بازار بیشتری خواهند داشت. اما شخصا با این نظر مخالف بودم، چراکه تا قبل از تحریمها نیز برند‌های خارجی فقط بخشی از نیاز بازار را تامین میکردند و نباید تهران را پایلوت قرار داد. برند‌های ایرانی تا قبل از تحریمها در شهر‌های کوچکتر و شهرستانها فروش خوبی داشتند و اتفاقاً معتقدم تولیدکنندگان ایرانی تا قبل از تحریمها در فضایی رقابتی، فرصت رشد داشتند.

فدایی افزود: فراموش نکنید در ایران نیز همچون اکثر کشور‌های دنیا، حجم زیادی از قطعات مورد نیاز صنعت لوازم خانگی به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی وارداتی هستند. با شروع تحریمها، برند‌های ایرانی هزینه سنگینی برای تبلیغات متحمل شدند و اقدام به سفارش مقدار قابل توجهی قطعات کردند. ورود قطعات به داخل کشور از زمان اقدام شرکتها برای سفارش تا ۶ماه زمان میبرد و در این فاصله، برخی از تولیدکنندگان داخلی با اقدامات خود به اعتماد بازار نسبت به لوازم خانگی ایرانی لطمه زدند. همزمان افزایش بی‌سابقه قیمت مواداولیه و سایر متغیر‌های تاثیرگذار بر بهای تمام شده، منجر به افزایش قیمت لوازم خانگی تولید داخل شد و لوازم خانگی ایرانی به لحاظ قیمتی، همتراز لوازم خانگی خارجی قرار گرفت. همین شرایط موجب شد به تدریج بخشی از بازار در اختیار لوازم خانگی وارداتی قاچاق قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: در مورد تاثیر احیای برجام بر صنعت لوازم خانگی باید نگاهی واقع‌بینانه داشت. سوال اینجاست که آیا برند‌های خارجی با احیای برجام به بازار ایران باز میگردند یا خیر؟ بی‌تردید بازگشت برند‌های خارجی و سرمایه‌گذاری در ایران در کوتاه‌مدت امکانپذیر نخواهد بود. باتوجه به ریسک احتمال روی کار آمدن دولتی جمهوریخواه در آمریکا و لغو برجام توسط رئیس جمهور بعدی آمریکا، شرکتهای خارجی به سرعت اقدام به ورود به ایران و سرمایه‌گذاری در صنعت لوازم خانگی نخواهند کرد؛ مگر آنکه ورود برند‌های خارجی در ایران در قالب قرارداد‌های تجاری و انتقال تکنولوژی باشد و در نهایت شرکتهای بزرگ تولیدکننده در ایران با مشارکت برند‌های خارجی کالایی باکیفیت و در حد استاندارد‌های بین‌المللی تولید کنند. درنظر داشته باشید که در شرایط تحریم امکان واردات قطعات باکیفیت و درجه۱ از چین وجود نداشته و عمده قطعات وارداتی از چین، قطعات درجه۲و۳ بوده است. با این تفاسیر، احیای برجام فرصتی برای صنعت لوازم خانگی خواهد بود. اما احیای برجام میتواند تهدیدی هم برای برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی باشد. بد نیست بدانید که درحال حاضر حدود ۲۵۰تولیدکننده لوازم خانگی در کشور ما وجود دارد که البته تعداد تولیدکنندگان فعال و بزرگ در این حوزه خیلی کمتر است. ورود برند‌های خارجی میتواند برای برند‌های کوچک داخلی مشکلاتی ایجاد کند.

فدایی راهکار جلوگیری از این عارضه احیای برجام در صنعت لوازم خانگی را در مشارکت تولیدکنندگان کوچک با یکدیگر دانست و عنوان کرد: راهکار جلوگیری از بروز چنین مشکلی آن است که تولیدکنندگان کوچک همچون سایر کشور‌های دنیا، کنسرسیومی تشکیل داده و با مشارکت یکدیگر، اقدام به تولید قطعات مورد نیاز برای تولیدکنندگان بزرگ داخلی کنند تا به جای آن که تعداد زیادی تولیدکننده کوچک در کشور فعال باشند، چند تولیدکننده بزرگ قطعات استاندارد و با کیفیت مورد نیاز صنعت لوازم خانگی در کشور داشته باشیم. این اقدام موجب شکوفایی صنعت لوازم خانگی در کشور هم خواهد شد. قطعاً اگر با احیای برجام برند‌های معتبر خارجی دوباره وارد ایران شوند، تولیدکنندگان کوچک شانسی برای رقابت نخواهند داشت./بورس‌نیوز

 

مطلب پیشنهادی

ارزش بازار سامسونگ به کمترین حد در ۹سال اخیر رسید

ارزش بازار سامسونگ به کمترین حد در ۹سال اخیر رسید ارزش بازار سامسونگ به‌دلایل مختلفی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *