فروش تلویزیون در جام جهانی امسال افزایش نیافت.
دبیر انجمن صوتی و تصویری با تاکید بر اینکه مردم منتظر ارزانی نباشند و لوازم خانگی مورد نیاز خود را بخرند، گفت: محصولاتی مانند تلویزیون در زمان مسابقات جام جهانی تقاضای بیشتری پیدا می کردند، اما امسال به دلیل کاهش قدرت خرید مردم حتی با وجود تخفیف تقاضای بالای ایجاد نکرد.
به گزارش شبکه لوازم خانگی، محمدرضا شهیدی با بیان اینکه بازار لوازم خانگی دچار شبه رکود است، بیان کرد: محصولاتی مانند تلویزیون در زمان مسابقات جام جهانی تقاضای بیشتری پیدا میکردند، اما امسال به دلیل اینکه قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرد حتی با وجود اینکه تخفیف در عرضه تلویزیون هم اتفاق افتاد با این حال تقاضای جدیدی در خرید ایجاد نکرد و این مساله نشان میدهد که واقعا مردم پول ندارند.
شهیدی با اشاره به اینکه حدود ۶۰۰هزار دستگاه از تلویزیونهای مورد تقاضای داخل از طریق قاچاق تامین میشود، افزود: تولیدکننده داخلی ۳۰درصد از هزینه تمام شده تلویزیون را به دولت پرداخت میکنند و این هزینه مربوط به تعرفه گمرکی، مالیات ارزش افزوده، مالیات فروش و… است در حالی که کالای قاچاق به طور کامل معاف هستند و همین مساله باعث شده که تقاضا برای کالای قاچاق وجود داشته باشد و اگر دولت روی ۳۰درصد هزینهای که به تولیدکنندهها تحمیل میکرد کاهش میداد، به طور قطع تولید داخل جایگزین قاچاق میشد.
وی در پاسخ به این سوال که عدهای تاکنون منتظر کاهش قیمت محصولات بودند و به همین دلیل تقاضای خود در به تعویق انداخته بودند آیا این گروه از افراد تقاضای جدید ایجاد نکردهاند؟ تصریح کرد: در کشور ما چیزی به اسم کاهش قیمت وجود نداشته و نخواهد داشت، از اینرو امروز متقاضیان لوازم خانگی نباید منتظر ارزانتر شدن باشند، زیرا محصولی که هماکنون به بازار عرضه میشود با قیمت دلار زیر ۳۰هزار تومان مواداولیه آن تامین شده و سفارش مواداولیه امروز با نرخ کنونی دلار است به همین دلیل محصولات لوازم خانگی در آینده گرانتر خواهند شد.
وی درباره خبرهایی مبنی بر اینکه فروش تلویزیونهای لامپی در کشور افزایش یافته است، گفت: ممکن است در انبار برخی افراد تلویزیونهای لامپی وجود داشته باشد و در حال حاضر عرضه کرده باشند، اما با توجه به تقاضای ۲.۵میلیون دستگاهی که در سال وجود دارد خرید و فروش تلویزیون های لامپی قدیمی معنایی ندارد./موج