سه شنبه , 10 تیر 1404 - 12:03 بعد از ظهر

قهاری: حجم صادرات لوازم خانگی وسیع نیست

قهاری: حجم صادرات لوازم خانگی وسیع نیست

مشاور عالی انجمن صنایع لوازم خانگی گفت: به برخی از کشورهای همسایه صادرات لوازم خانگی انجام می‌شود اما واقعیت این است که در حجم وسیع و مناسبی نیست.

به گزارش شبکه لوازم خانگی، محمود قهاری در خصوص مهمترین موانع صادرات کالا از ایران و به خصوص لوازم خانگی و همچنین انتظار تولیدکنندگان در این خصوص گفت: در حال حاضر با تمام مشکلات و موانعی که برای تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور وجود دارد، به برخی از کشورهای همسایه صادرات انجام می‌شود اما واقعیت این است که در حجم وسیع و مناسبی نیست. ما در حال حاضر نمی‌توانیم خودمان را در خصوص تولید و صادرات با کشورهای آسیایی مانند ترکیه و چین مقایسه کنیم.

وی ادامه داد: با اینکه کالای لوازم خانگی ایرانی دارای کیفیت قابل قبولی است اما در خصوص صادرات آن ما چند مشکل اساسی داریم. یکی اینکه به دلیل تحریم‌ها بسیاری از کشورها از ترس عواقب آن حاضر نیستند با ایران تجارت کنند و بنابراین فروش کالای لوازم خانگی ما بسیار مشکل است. به همین دلیل متاسفانه بسیاری از کشورهای هدف صادراتی از ما درخواست می‌کنند که عبارت «ساخت ایران» را از کالاهای خود حذف کنیم.

قهاری با تشریح بیشتر این موضوع اضافه کرد: بنابراین ترس از عواقب تحریم‌ها و همچنین برخی اخبار منفی علیه ایران باعث شده که آنها چنین درخواستی را داشته باشند. در چنین شرایطی نیاز به دیپلماسی قدرتمند در حوزه روابط بین‌الملل داریم که وزارت امورخارجه باید بیشتر از قبل در مورد آن تلاش کند. البته اتاق بازرگانی نیز با رایزنی‌های خود تلاش کرده در خصوص این موضوع کمک حال تولیدکنندگان و صادرکنندگان باشد اما به نظر میرسد برای افزایش حجم صادرات، دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف باید راهکارهای مناسبی در نظر گرفته و فعالتر عمل کنند.

وی گفت: از سوی دیگر ایجاد و در نظر گرفتن تسهیلات مناسب برای صادرات نیز تاثیر‌گذار خواهد بود. البته تاجر و صادرکننده ایرانی نیز باید خیالش بابت برگشت پول راحت باشد. در این خصوص نیز باید برای استفاده تجار از سیستم‌های بانکی بین‌المللی و دسترسی به آن تلاش شود تا پول فروش صادرات کالا به آسانی وارد کشور شود. البته باید در نظر داشت که برخی از مشکلات داخلی است و سیاستگذار باید در خصوص کاهش آن قدم‌هایی بردارد. به عنوان مثال تخصیص ارز به تولیدکنندگان در سال‌های اخیر به صورت قطره‌چکانی بوده که تبدیل به یکی از معضلات بزرگ شده است. چرا که تولیدکننده با این شرایط نمی‌تواند مواد اولیه مورد نیاز خود را وارد کند و به این صورت در تولید و سپس تهیه کالا برای بازارهای داخلی یا صادرات محصول، شکاف بزرگی ایجاد خواهد شد./دنیای‌اقتصاد

مطلب پیشنهادی

ارزش بازار سامسونگ به کمترین حد در ۹سال اخیر رسید

ارزش بازار سامسونگ به کمترین حد در ۹سال اخیر رسید ارزش بازار سامسونگ به‌دلایل مختلفی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *