لوازم خانگی از اولویت نیازمندیهای خانوارها خارج شد.
احسان فدایی کارشناس صنعت و بازار لوازم خانگی گفت:
فرآیند تامین مواداولیه از زمان ثبت سفارش و تخصیص ارز تا حمل و رسیدن به خطوط تولید به طور معمول بین چهار تا هشت ماه زمان نیاز دارد؛ بر این اساس نوسانات قیمتی نیز تاثیر خود را با وقفهای چند ماهه نشان میدهد. تولیدکنندگان لوازم خانگی تا اواسط پاییز سال گذشته سعی کردند تا قیمتهایشان را افزایش ندهند و همچنان بازار را حفظ کنند، زیرا شاهد افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم هستیم که سبب شده لوازم خانگی از اولویت نیازمندیهای خانوارها خارج شود.
از بهمن و اسفندماه پارسال که به طور طبیعی اوج خرید خانوادهها را شاهد هستیم، وزارت صمت مخالف افزایش قیمتها بود، به همین دلیل شاهد کاهش تولید و عرضه شرکتها بودیم یا اینکه از شگردهای مختلف برای تغییر قیمتها استفاده میکردند. در فروردین ماه هر سال همواره بازار به دلیل تعطیلات نوروزی با رکود مواجه است که امسال همزمانی آن با ماه مبارک رمضان بر دامنه این رکود افزود و تقاضا برای خرید کاهش یافت.
در عمل برخی شرکتها از نیمه دوم فروردین ماه فهرست قیمتهای جدید خود را با افزایش ۳۰ تا ۴۰درصدی ارائه کردند و به نظر میرسد چارهای جز افزایش قیمتها هم ندارند. کارخانجات اکنون نیز مجبورند با توجه به هزینههای جدید بیمه، دستمزد، نرخ گمرک و غیره به تولید بپردازند؛ بر این اساس افزایش قیمت محصولات نهایی برایشان اجتنابناپذیر است. پیشبینب میکنم با توجه به شرایط یاد شده و افزایش قیمتها از یک سو و از طرفی کاهش قدرت خرید خانوارها، این رکود تداوم داشته باشد.
همچنین این موضوع در کنار احتمال افزایش قیمت ارز سبب میشود تا تولیدکنندگان و عرضه کنندگان نیز محتاطتر عمل کنند تا ضرر و زیانهایشان کمتر شود. پیشبینی میشود مراجعات مردمی برای خرید لوازم خانگی دست دوم و کارکرده و همچنین تعمیرات لوازم خانگی افزایش یابد و به جز خریداران واقعی از جمله خانوادههایی که نوعروس دارند، شاهد مراجعات کمتر مردم به بازار باشیم./ایرنا