هاشمی: باید قطعهسازان چینی را جذب صنعت لوازم خانگی ایران کنیم!
دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی گفت: اگر بتوانیم قطعهسازان چینی را جذب صنعت لوازم خانگی ایران کنیم به توسعه این صنعت کمک خواهد کرد.
به گزارش شبکه لوازم خانگی، عباس هاشمی با اشاره به سفر رئیسی به چین، اظهار داشت: اگر بتوان در جریان این مراودات، از شرکتها و صنایع بزرگ چینی دعوت به همکاری کرد تا به ایران آمده و همکاریهای ریشهای با صنعتگران کشورمان بهویژه در عرصه صادرات ترتیب دهند، بسیار خوب خواهد بود.
امروز نیاز اصلی صنعت کشورمان در زمینه صنایع پایهای از قبیل قالبسازی، ساخت تجهیزات و ماشینسازی است که چینیها در این زمینه وضعیت مطلوبی در جهان دارند. اگر بتوانیم قطعهسازان چینی را جذب صنعت لوازم خانگی ایران کنیم، به توسعه این صنعت کمک خواهد کرد.
هاشمی خاطرنشان کرد: امروز در عرصههایی همچون کمپروسور برودتی یخچال و فریزر، همچنین کمپروسورهای برودتی دستگاههای صنعتی همچون چیلر در کشورمان نیاز وجود دارد که میتوان با مشارکت طرف چینی، حتی خط تولید قطعاتی که ارزش بالایی در تولیدات دارند و برای دستیابی به فناوری آن موضوع تیراژ اقتصادی بسیار مهم است را راهاندازی کرد.
وی یادآور شد: چین بزرگترین تولیدکننده کمپروسور در جهان با تیراژ سالیانه ۳۸میلیون دستگاه است و با توجه به اینکه در منطقه و کشورهای اطراف هم تولید کمپروسور وجود ندارد، علاوه بر بازار کشورمان(که نیاز سالیانه ۲.۵میلیون دستگاه از آن متصور است) میتوان بازار بزرگ ۴۰۰ تا ۷۰۰میلیونی منطقه را در اختیار گرفت. همکاری در زمینههای تحقیق و توسعه و همچنین بازاریابی دیگر پتانسیلهای تعریف همکاری مشترک با چینیها است.
وی با اشاره به وضع تحریمهای ظالمانه که منجر به خروج برندهای بزرگ کرهای از کشورمان شد، تصریح کرد: با توجه به اینکه کرهایها در کشورمان سرمایهگذاری مشترک نکرده و آورده فیزیکی نیاورده بودند، بلکه فقط محصولات خود را تحت لیسانس تولید میکردند، به راحتی از ایران خارج شدند و باید مراقب باشیم در تعریف همکاریهای جدید دیگر این قبیل اشتباهات را تکرار نکنیم.
هاشمی همچنین گفت: در این تعاملات ممکن است گفتوگوهایی در زمینه ورود محصولات از جمله لوازم خانگی کامل به کشورمان انجام شود، البته اگر با برندهای صاحبنام بوده، به صورت کنترل شده و با حمایتهای تعرفهای باشد، ایرادی به آن وارد نیست و میتواند در کیفی تر شدن و رقابتی شدن محصولات ما موثر باشد.
هاشمی در پایان عواملی همچون نیروی کار متخصص، انرژی و کارگر ساده ارزان، وجود خطوط و تجهیزات تولید و قابلیت کار کردن ایرانیها در کشورهای پُر ریسک منطقه را از جمله فاکتورهایی برشمرد که میتوان ایران را به قطب تولید بسیاری صنایع از جمله لوازم خانگی تبدیل کرد و این قابلیتی است که میتواند مدنظر شرکتها و صنایع بزرگ چینی در توسعه روابط و همکاریها قرار بگیرد./صنایع