چهارشنبه , 11 تیر 1404 - 0:29 قبل از ظهر

هاشمی: هزینه‌ها به ستاد تنظیم بازار ارائه می‌شود اما بهای تمام‌شده لحاظ نمی‌شود.

هاشمی: هزینه‌ها به ستاد تنظیم بازار ارائه می‌شود اما بهای تمام‌شده لحاظ نمی‌شود.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی گفت: جدول هزینه‌ها با مستندات از سوی تولیدکنندگان به ستاد تنظیم بازار ارائه می‌شود اما در نهایت قیمت‌ها براساس بهای تمام‌شده لحاظ نمی‌شود.

به گزارش شبکه لوازم خانگی، عباس هاشمی درباره وضعیت تولید لوازم خانگی در کشور اظهار کرد: در حال‌حاضر در هر گروه کالایی لوازم خانگی، بین ۲۰ تا ۲۵تولیدکننده در کشور فعالیت دارد که این امر تولید و بازار را رقابتی کرده است.

وی درباره کیفیت محصولات عنوان کرد: محصولات به لحاظ تکنولوژی در سطح متوسط بوده و پس از افزایش تیراژ، هدف بعدی ارتقای فناوری در تمام گروه‌های کالایی لوازم‌خانگی است.

وی با اشاره به تعاملات بین‌المللی یادآور شد: باتوجه به شرایط موجود، در حال حاضر تعاملات بین‌المللی کاهش یافته و با کاهش مبادلات خارجی، تولیدکنندگان داخلی بیشتر متمرکز بر بازار داخل هستند. در مقابل به دلیل کاهش قدرت خرید، بازار داخل نیز کساد است و رقابت بین تولیدکنندگان داخلی برای افزایش سهم خود از بازار بالاست؛ بنابراین صنعت لوازم خانگی به لحاظ کمی و تولید، کمبودی ندارد و چنانچه سال گذشته تولید افزایش داشته و محصولات داخلی تمام نیاز داخل را پوشش دادند، امسال هم این روند پابرجاست.

هاشمی به معضلات تولید لوازم خانگی اشاره کرد و گفت: قیمت مواداولیه، نرخ ارز، قوانین و… در کشور ثبات نداشته و هر لحظه تغییراتی را در فضای کسب‌وکار صنعتگر به وجود می‌آورند.

وی ادامه داد: در کنار نبودثبات در بازار، قیمت‌گذاری دستوری معضل دیگری است که تولید را درگیر خود کرده، زیرا قیمت‌گذاری با کار کارشناسی انجام نمیشود.

هاشمی گفت: جدول هزینه‌ها با مستندات از سوی تولیدکنندگان به ستاد تنظیم بازار ارائه میشود اما در نهایت قیمت‌ها براساس بهای تمام شده لحاظ نمیشود. به‌عنوان مثال، امسال در مواداولیه چنددرصد افزایش قیمت را شاهد بودیم؟ در محاسبات گمرکی ارز ۴۲۰۰تومانی حذف و ترخیص براساس نرخ ارز ۲۵هزار تومانی انجام می‌شود. حمل‌ونقل ۳۵درصد و حقوق و دستمزد ۵۷درصد افزایش یافت. حذف معافیت گمرکی واردات ماشین‌آلات هم برای بخش تولید به نوعی قوزبالاقوز شد. آیا در قیمت‌گذاری این افزایش قیمت‌ها لحاظ میشود؟ در حالیکه در نیمه دوم سال گذشته و ۳ماهه نخست امسال افزایش قیمتی رخ نداد، رایزنی‌ها به این ختم شد که در حوزه لوازم خانگی بزرگ و به اصطلاح سفید، ۱۰درصد و لوازم خانگی کوچک و به‌اصطلاح کالاهای قهوه‌ای ۱۵درصد افزایش قیمت رخ دهد.

وی درباره معضلات و پیامدهای قیمتگذاری دستوری گفت: قیمتگذاری دستوری منجر به کاهش تولید شده که این امر، بازار را با کمبود کالا مواجه میکند. این رویکرد باعث گسترش قاچاق شده و علاوه بر این، با بهم خوردن عرضه و تقاضا، پدیده گرانی را به دنبال دارد. درنهایت هم به این بهانه که تولیدات داخل کفاف نیاز بازار داخل را نمیدهد، فشار برای واردات محصولات خانگی بالا میگیرد.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی افزود: قیمتگذاری خلاقیت را در تولید از بین میبرد، زیرا اضافه کردن آپشن و امکانات جدید،َ هزینه‌بر بوده و قیمتگذاری اجازه این تغییرات فناوری را نمیدهد. در نهایت هم کیفیت کاهش پیدا میکند. در این صورت، نقش دانش‌بنیان‌ها در صنایع به ویژه تولید لوازم خانگی کم رنگ میشود.

هاشمی یادآور شد: یک دهه است شعارسال بر پایه حمایت از تولید تعیین میشود اما تسهیل‌گری متناسب انجام نشده است. برای بهبود کمی و کیفی محصولات صنعتی باید ثبات برقرار باشد و ضرورت دارد از سرمایه‌های مولد حمایت شود تا رونق اتفاق بیفتد./صمت

 

 

مطلب پیشنهادی

ارزش بازار سامسونگ به کمترین حد در ۹سال اخیر رسید

ارزش بازار سامسونگ به کمترین حد در ۹سال اخیر رسید ارزش بازار سامسونگ به‌دلایل مختلفی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *