سه شنبه , 10 تیر 1404 - 6:08 بعد از ظهر

واردات ۷۰۰میلیون دلاری مواداولیه لوازم خانگی

واردات ۷۰۰میلیون دلاری مواداولیه لوازم خانگی

عضو هیئت مدیره کانون هماهنگی دانش لوازم خانگی گفت: سالانه یک میلیارد و دویست میلیون دلار صرف واردات اجزا‏، قطعات و انواع لوازم خانگی می‌شود که از این میزان حدود ۷۰۰میلیون دلار سهم واردات مواد اولیه تولید لوازم خانگی و ۳۰۰میلیون دلار هم برای واردات کالا‌های سرمایشی و گرمایشی است.

به گزارش شبکه لوازم خانگی، محمد فرهادکیائی گفت: بر اساس اعلام آمار‌های رسمی، عمق ساخت داخل یخچال فریزر, ۶۰درصد، تلویزیون ۳۰درصد، ماشین لباسشویی ۵۸درصد و کولر آبی ۱۰۰درصد است.

وی اضافه کرد: با حمایت و در نظر گرفتن مشوق ها، می‌توان عمق ساخت داخل برخی از لوازم خانگی کوچک مثل پکیج و لباسشویی تا ۶۵درصد رساند.

عضو هیئت مدیره کانون دانش لوازم خانگی گفت: تولید لوازم خانگی در سال ۹۶ حدود ۷میلیون دستگاه بود که این عدد در سال۱۴۰۱ از ۱۶میلیون دستگاه فراتر رفت.

وی با اشاره به مسئله تحریم و خروج شرکت‌های خارجی از کشور و ممنوعیت واردات از سال۹۷, افزود: بر اساس آمار‌های رسمی، نیاز بازار لوازم خانگی کشور سالانه حدود ۶میلیارد دلار است که واردات قطعات یا اقلام مرتبط با این صنعت، هم اکنون به یک میلیارد دلار رسیده است.

کیائی ادامه داد: بیش از ۲میلیون و هفتصد دستگاه انواع یخچال فریزر سال گذشته توسط ۳۰تولیدکننده بزرگ کشور تولید و بخشی زیادی از نیاز بازار از این طریق تامین شد.

عضو هیئت مدیره کانون دانش لوازم خانگی با بیان اینکه صادرات محور شدن صنعت لوازم خانگی در چند سال اخیر مطرح شده است گفت: با توجه به موانعی که در صادرات لوازم خانگی وجود دارد؛ در صادرات قطعات لوازم خانگی می‌توانیم موفقتر عمل کنیم.

کیائی ادامه داد: هم‌اکنون قطعه سازانی در کشور فعالیت می‌کنند که مازاد تولید را حتی به کشور‌های اروپایی صادر می‌کنند، اما هنوز سیاست‌های مشخصی برای قطعه سازی این صنعت، وجود ندارد ضمن اینکه نیازمند ایجاد استانداردسازی مناسبی برای این صنعت مانند صنایع دیگری از جمله خودروسازی هستیم.

وی گفت: با توجه به اینکه مزیت‌های رقابتی در کشور خصوصا در برخی مواداولیه وجود دارد اگر نگاه درستی به صنعت لوازم خانگی داشته باشیم قطعه سازان می‌توانند در حوزه صادارت هم موفق عمل کنند.

عضو هیئت مدیره کانون دانش لوازم خانگی گفت: تلاش انجمن لوازم خانگی در چند سال گذشته تدوین راهبرد‌هایی برای این صنعت بود که با تغییر دولتها، عملکرد و رویکرد شرکت‌های لوازم خانگی متفاوت و راهبرد‌ها به سرانجام نرسید.

کیائی ادامه داد: برای داخلی سازی برخی از لوازم خانگی سیاست جدی وجود ندارد، زیرا برخی از آن‌ها به سرمایه گذاری‌های بزرگی نیاز دارد که باید یا خود دولت ورود کند یا مشوق‌هایی برای بخش خصوصی در نظر بگیرد.

وی ادامه داد: مزیت‌هایی در برخی مواداولیه و قطعات در کشور وجود دارد که سایر کشور‌ها این مزیت را ندارند از جمله گاز ایزوبوتان و سیکلوپنتان که از ملزومات اصلی در صنعت یخچال سازی است؛ در حال حاضر ۱۰برابر نیاز داخل تولید میشود و کشور‌های منطقه در صنعت لوازم خانگی هم به این گاز‌ها نیاز دارند و از کشور‌هایی مثل چین و کره تامین میکنند.

کیائی همچنین به قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت اشاره کرد و افزود: وقتی قیمتگذاری دستوری حاکم می‌شود نباید انتظار نوآوری خاصی در صنعت داشت زیرا، گاهی اوقات بعضی از نوآوری‌ها و فناوری ها، هزینه‌هایی به همراه دارند.

وی ادامه داد: مثلا در عرصه کاهش مصرف انرژی در برخی از محصولات برودتی و حرارتی، باید اقدام مناسبی صورت بگیرد که ممکن است هزینه‌های تولید را افزایش دهد، اما وقتی فشار دستوری روی قیمت باشد، تولیدکننده هیچگونه رغبتی برای تولید ندارد.

وی اضافه کرد: راهبرد‌های تدوین شده لوازم خانگی و صنایع مرتبط با آن، عمدتا کلیاتی است که مفهوم دقیقی ندارند و نمی‌شود با آن به هدف و نقطه مشخص و واحدی رسید.

کیائی گفت:‌ مثلا استفاده از کمپرسور اینوِرتِر برای کاهش مصرف انرژی در یخچال فریزر، یک کالای اساسی است که تمام وقت کار میکند، اما تولیدکننده به دلیل افزایش قیمت رغبتی برای استفاده از این مزیت ندارد.

وی افزود: اگر کمپرسور اینورتر در یخچال فریزر استفاده شود ۲۰ تا ۲۵درصد کاهش مصرف انرژی اتفاق می‌افتد، اما به دلیل اینکه قدرت خرید مردم کاهش یافته، خریدار حاضر نیست بهای آن را پرداخت کند، از طرفی هم نه تنها مشوق‌هایی برای تولیدکننده در نظر گرفته نمیشود حتی موانعی هم ایجاد می‌شود./صداوسیما

مطلب پیشنهادی

ارزش بازار سامسونگ به کمترین حد در ۹سال اخیر رسید

ارزش بازار سامسونگ به کمترین حد در ۹سال اخیر رسید ارزش بازار سامسونگ به‌دلایل مختلفی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *