وصالی: همه برندها رصد میشوند!
مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صنعت گفت: سامانه جامع تجارت را فعال کردیم تا واحدهای تولیدی، در آن جا فاکتور خود را بر مبنای ساختار تشکیل دهنده هر محصول ارائه دهند؛ از ابتدای آذرماه کارگروههای رصد بازار تشکیل شده و همه برندها رصد میشوند.
به گزارش شبکه لوازم خانگی، محمد وصالی قمصری با بیان اینکه پیش از تحریمها، ۷۰درصد بازار لوازم خانگی در اختیار برندهای کرهای بود، اظهار کرد: از سال۹۷ تا سال۹۹ با حمایتهایی که از صنعت لوازم خانگی شد، تولید ۸.۵میلیون دستگاه در سال به ۱۵.۵میلیون دستگاه رسید که به این ترتیب ۸۰درصد افزایش تولید داشتیم.
وی ادامه داد: شاید آن زمان، روزهایی بود که باید با کد ملی برای یک محصول لوازم خانگی ثبت نام میشد و ممکن بود اتفاقات خیلی بدی بیفتد که مهار شد.
مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت افزود: اشتغال این صنعت ۳۰۰هزار نفر، گردش مالی آن ۶میلیارد دلار و واحدهای فعال ما حدود ۵۰۰واحد است که البته تا ۸۰۰واحد تولیدی، ظرفیت خالی داریم.
وصالی با اشاره به افزایش ۱۰۰ تا ۱۲۰درصدی برخی از محصولات از جمله یخچال ساید و دو قلو، تصریح کرد: در مورد لباسشویی تولید بالاتر بود و خوشبختانه افزایش قیمت بالایی را نداشتیم و این افزایش زیر ۲۰ تا ۳۰درصد در سال بوده است.
وی تصریح کرد: مواد اولیه واحدهای تولیدی کشور در این دو سال با توجه به تغییرات نرخ ارز، به طور میانگین حدود ۶۰درصد افزایش داشته است؛ به عنوان نمونه قیمت جهانی ماژول تلویزیون ۳۰درصد، کمپرسور یخچال ۲۰درصد و ورقهای رنگی، پیش رنگ، ورق سرد مورد استفاده در بدنه اجاق گاز و لباسشویی، از سال۹۷ به صورت میانگین حدود ۶۰درصد افزایش قیمت داشتهاند.
مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت ادامه داد: اتفاقی که افتاده این است که از هفته دوم، سوم دی ماه برخی از واحدهای تولیدی بسته به روالی که هرسال داشتند بین ۱۲ تا ۱۳درصد افزایش قیمت دادند.
وصالی در پاسخ به این پرسش که آیا مردم میتوانند انتظار داشته باشند این قیمت با ثبات باشد و یا کاهش پیدا کند، گفت: مردم باید از ما توقع داشته باشند که این اتفاق بیفتد؛ با پیگیریهای مجموعه ما حدود پنج برند بلافاصله کاهش قیمت دادند.
وی درباره اینکه آیا این واحدهای تولیدی بابت افزایش قیمتی که داشتند مورد بازخواست قرار نخواهند گرفت، اظهار کرد: سامانه هوشمند ثبت سفارش ما، ارتباط مستقیمی با رضایت مشتری و اتفاقاتی که افتاده است دارد و قطعاً در تأمین مواد اولیه، تأمین ارز و ثبت سفارشها آنها تأثیر گذار خواهد بود ضمن آنکه تخلفات واحدهای تولیدی از طریق سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده و تعزیرات نیز پیگیری میشود.
مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت با اعلام اینکه برندهای متخلف به مسیر همکاری برگشتند، گفت: برندهایی که با ما همکاری نکردند شاید دو تا سه برند، بیشتر نباشند که البته محصول کالای منتخب (یخچال، ماشین لباسشویی، تلویزیون و اجاق گاز) ما هم نیستند.
وصالی در رابطه با کیفیت محصولات لوازم خانگی تولیدی هم گفت: از ۱۰۰درصد واحدهای تولیدی، کیفیت ۵۰ تا ۶۰درصد واحدهای تولیدی خوب است و حتی صادرات معکوس میشود؛ مردم بدانند محصول ایرانی به خارج از مرزهای اطراف میرود و برچسب خارجی یا کرهای میخورد و دوباره به داخل کشور بر میگردد و مردم به تصور کالای خارجی آن را خریداری میکنند.