چهارشنبه , 11 تیر 1404 - 9:14 قبل از ظهر

مدیرعامل مادیران: قیمتگذاری دستوری باعث کاهش سود سهامداران شد.

مدیرعامل مادیران: قیمتگذاری دستوری باعث کاهش سود سهامداران شد.

به گفته بابک ثقفی، مادیران در سال۹۹ حدود ۲۳۰۰میلیارد و در سال۱۴۰۰ نزدیک ۳۳۰۰میلیارد فروش داشت و اگر ۱۵درصد مجوز افزایش قیمت صادر میشد تا ۴۰۰میلیارد تومان سود بیشتری محقق می‌کرد و عملا سال۹۹ را تکرار میشد.

به گزارش شبکه لوازم خانگی، بابک ثقفی به پنج دلیل کاهش سودآوری در سال۱۴۰۰ در مقایسه با سال۹۹ اشاره گرفت و گفت: جهش ۳۰ تا ۴۰درصدی قیمت مواد اولیه در سطح دنیا، افزیش قیمت ارز نیمایی از ۱۸ به ۲۵هزار تومان، افزایش ۵۷درصدی حقوق و دستمزد، کاهش نقدینگی و سرمایه در گردش و قیمت‌گذاری دستوری و عدم صدور مجوز افزایش نرخ از جمله عواملی است که تاثیر چشمگیری روی عملکرد مادیران در سال۱۴۰۰ داشت.

ثقفی با بیان اینکه در سال۱۴۰۰ با کاهش نقدینگی رو برو شدیم و نتوانستیم به اندازه کافی سفارش مواداولیه بگذاریم، افزود: راه حل این بود که سمت بانک‌ها برویم اما پارسال منابع بانکی بسیار محدود بود. اگر صورت مالی ۹۹ و ۱۴۰۰ را مقایسه کنید در این سال تنها توانستیم ۶۰۰میلیارد تومان از منابع استفاده کنیم و اگر منابع مالی تامین میشد ما می‌توانستیم ۶۰هزار دستگاه تلویزیون بیشتری بفروشیم و بازار آن هم وجود داشت و طبیعتا سودآوری بیشتری میداشتیم.

وی مهمترین چالش مادیران در سال۱۴۰۰ را قیمتگذاری دستوری خواند و تاکید کرد: به هیچ وجه نتوانستیم در قبال افزایش هزینه‌ها علی‌رغم مراجعه‌های متعدد به سازمان‌های ذی‌ربط مجوز افزایش نرخ بگیریم و وقتی هزینه‌ تمام شده بالا میرود و شرکت نمیتواند قیمت محصولات خود را افزایش دهد، با مشکلات زیادی مواجه می‌شود. ما در سال۹۹ حدود ۲۳۰۰میلیارد در سال۱۴۰۰ نزدیک ۳۳۰۰میلیارد فروش داشتیم و اگر ۱۵درصد مجوز افزایش قیمت صادر میشد ما تا ۴۰۰میلیارد تومان سود بیشتری محقق میکردیم و عملا سال۹۹ را تکرار میشد.

مدیرعامل مادیران ادامه داد: همین امروز اگر صورت‌های مالی سال۱۴۰۱ ما را نگاه کنید سقف وام بانکی از ۶۰۰میلیارد به ۱۰۰۰میلیارد تومان بالاتر رفته این بدین معنی است که ما میتوانیم سفارشات خودمان را اضافه کنیم و چون بازار لازم برای محصولات وجود دارد، میتوانیم با فروش بیشتر سودآوری خود را افزایش دهیم. امسال پیشبینی شرایط بسیار بهتری را نسبت به سال۱۴۰۰ داریم.

ثقفی تصریح کرد: ما ۴سال است که وارد بورس شدیم و آن زمان شرکت فقط تلویزیون میساخت امروز یخچال و لباسشویی و کولر گازی هم به سبد محصول ما اضافه شده است. تمام منابع جذب شده از بازار سرمایه صرف سرمایه‌گذاری و توسعه خطوط تولید شده است اما کرونا ما را عقب انداخت و یکسال ماشین‌آلات اروپایی ما با تاخیر وارد شد. همه هزینه‌ها پرداخت شده بود اما به دلیل وضعیت دنیا نمیتواستیم خط تولید لوازم خانگی را به بهره‌برداری کامل برسانیم و این مساله باعث شد سودآوری کاهش یابد. قدرت صنایع مادیران نسبت به سال۹۷ که وارد بورس شدیم بسیار بسیار بیشتر شده و این قدرتی است که در شرکت نهادینه شده است و شما سهامداران از این منافع بهره خواهید برد.

وی در پایان گفت: ما برای آنکه بتوانیم هر بخش مجموعه را بهتر کنترل کنیم و شفافیت و مدیریت عملکرد را اندازه‌گیری کنیم شرکت را در دوساله گذشته به هلدینگ تبدیل کردیم که اطلاع رسانی‌های لازم صورت گرفته است. در فرآیند تبدیل شرکت به هلدینگ در مراحل پایانی هستیم و این روند تا پایان سال تکمیل خواهد شد.

ثقفی تصریح کرد: این کار مزایای زیادی دارد و به زودی شرکت صنایع لوازم خانگی، شرکت صنایع الکترونیک و شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای مادیران قابلیت عرضه اولیه شدن در بورس را خواهند داشت. این بهترین منبع برای توسعه تولید از طریق تامین مالی از طریق بازار سرمایه است.

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

ارزش بازار سامسونگ به کمترین حد در ۹سال اخیر رسید

ارزش بازار سامسونگ به کمترین حد در ۹سال اخیر رسید ارزش بازار سامسونگ به‌دلایل مختلفی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *