فروشگاههای بزرگ لوازم خانگی چگونه مردم را فریب میدهند؟
گزارش روزنامه ایران از فریب مردم در تبلیغاتِ دروغِ فروشگاههای بزرگ:
شکلگیری فروشگاههای بزرگ لوازم خانگی این بازار را تقریبا از آن خود کرده و برای مشتریان نیز مشکلات متعددی را به همراه داشته است. بازار لوازم خانگی چند وقتی است که با حضور فروشگاههای بزرگ تقریبا تک قطبی شده است. زمانیکه با خردهفروشان فعال در این صنف صحبت میکنید درمییابید که با وجود شرایط و قیمت ویژهای که برای محصولات خود درنظر گرفتهاند اما تبلیغات وسوسهکننده این فروشگاهها موجب شده مردم تمایل بیشتری برای خرید از آنها داشته باشند. اما یکی از سؤالات مهم این است، این فروشگاهها چگونه و با چه سرمایهای شکل گرفتهاند؟
به گزارش خبرنگار «ایران» با بررسی کوتاه در چند فروشگاه تازهتأسیس که تبلیغاتشان از سر و کولمان بالا میرود، متوجه خواهید شد که سرمایه مورد نیاز برای تأسیس و همچنین فعالیت در این بخشها بسیار قابل توجه است، به طوریکه یک فرد عادی و حتی کسی که سرمایه محدودی دارد نمیتواند آن را تأمین کند. زیرا علاوه بر هزینه ملک برای راهاندازی چنین فروشگاههایی باید تعداد قابل توجهی از انواع کالا و محصولات با برندهای مختلف نیز خریداری کنید.
همچنین هزینهای که مؤسسان این فروشگاهها برای تبلیغات در بخشهای مختلف همچون صداوسیما، فضای مجازی و بیلبوردهای خیابانی انجام دادهاند بسیار حائز اهمیت است. از سوی دیگر یکی از موضوعات اصلی این مراکز فروش چکهایی است که بهراحتی نقد میشوند در حالیکه اگر مغازهداری چکی دریافت کند که نقد نشود برای آن باید کلی دردسر تحمل کند.
بنابراین احتمالاً این سرمایهگذاری از سوی برخی مؤسسات مالی صورت گرفته است. این در حالی است که بر اساس قوانین، بانکها و مؤسسات مالی اجازه بنگاهداری ندارند و باید نقدینگی خود را تنها در بخش تولید سرمایهگذاری کنند.
یکی از شروط عجیب این فروشگاهها برای فروش محصولات خود تمام اقساط بودن است که البته با بررسیهای میدانی متوجه شدیم این جملات برای جلب مشتری است و همه کالاها تمام اقساط نبوده و متقاضیان باید مبلغی را به عنوان پیشقسط پرداخت کنند و پس از آن مبلغ باقیمانده بین 10 تا 30ماه قسطبندی میشود. در یکی از فروشگاهها این پیشپرداخت در بخشهای مختلف متفاوت است، به طوریکه مشتریان برای خرید لوازم خانگی موظف هستند از 25 تا 35درصد پیش اقساط پرداخت کنند و در برخی برندها و مدلها بدون پیشپرداخت اقساط 15ماهه برای آنها در نظر گرفته شده است. برای خرید وسایل چوبی، فرش و لوستر از 15 تا 45درصد پیش اقساط و بدون پیشپرداخت با اقساط 12ماهه نیز شامل بعضی از برندها و مدلها میشود. همچنین مشتریان به منظور خرید فرش دستبافت و مبلمان اداری باید از 25 تا 45درصد پیش اقساط پرداخت کنند و شرایط بدون پیش پرداخت نیز برای اقلام گروه ویژه با اقساط 15ماهه در نظر گرفته شده است.
یکی از مواردی که در این نوع فروش به چشم میخورد سود 24درصدی است که برای اقساط آن در نظر گرفته شده در حالیکه در زمان تبلیغات اعلام میکنند سود آنها ماهانه نیم تا یک درصد است. اما محاسبههای موجود نشان میدهد که سود در نظر گرفته شده این فروشگاه بیش از 2.5درصد در ماه است. از سوی دیگر گویا زمانی که چک مشتریان نقد نشود سود دریافتی از مقروضین به صورت پلکانی افزایش مییابد.
یکی دیگر از موضوعات مورد توجه در این فروشگاهها قیمت تعیین شده کالاهاست. در حالی که نرخ این کالاها با قیمت کارخانه یکی است. طبعاً این سؤال ایجاد میشود که این فروشگاهها چطور میتوانند محصولات خود را با این قیمت عرضه کرده و سود نیز کسب کنند؟ در واقع این فروشگاهها به اعتبار گردش مالی بالایی که در دسترس دارند اقدام به این کار میکنند و کارخانهها نیز در این مسیر با آنها همکاری کرده و محصولات را با قیمتی پایینتر در اختیار آنها قرار میدهند.
علاوه بر آن اگر سری به این فروشگاهها بزنید متوجه خواهید شد که نه تنها قیمت محصولات روی آنها درج نشده بلکه قیمت اعلامی برای محصولات مبنی بر قیمت 6ماهه است و قیمت نقدی کالا به مشتریان ارائه نمیشود. در حالی که بازرسان عنوان میکنند همه فروشندگان مکلف هستند قیمت مصرفکننده را روی محصولات خود درج کنند.