چهارشنبه , 11 تیر 1404 - 2:51 قبل از ظهر

احداث هر فروشگاه بزرگ مساوی با تعطیلی ۳۰درصد فروشگاه‌های خرد

احداث هر فروشگاه بزرگ مساوی با تعطیلی ۳۰درصد فروشگاه‌های خرد

سیدرسول ابن‌الرضا، رئیس اتحادیه لوازم خانگی مشهد ضمن اشاره به‌اینکه افتتاح فروشگاه‌های بزرگ هزینه‌های کلانی می‌طلبد، گفت:

این فروشگاه‌ها هزینه‌های کلان را از جیب مردم پرداخت میکنند به ‌این معنا که صاحبان فروشگاه‌ها در قیمتگذاری کالاها چه در بحث اقساط و چه در بحث سایر شرایط فروش، به ‌مردم اجحاف خواهند کرد.

باز شدن هر فروشگاه زنجیره‌ای و بزرگ مساوی با تعطیل شدن ۳۰درصد فروشگاه‌های خرد است و فروشگاه‌های بزرگ اصنافی چون لوازم خانگی، بلور و چینی، مبلمان و لوستر را تحت تأثیر خود قرار میدهند.

اینکه تصور کنیم این فروشگاه‌ها به ‌مردم خدمت می‌کنند قابل قبول نیست؛ امکان ندارد این هزینه‌های کلانی که برای تبلیغات انجام میدهند تنها از سود در نظر گرفته شده برای فروش لوازم خانگی باشد.

اداره دارایی تأکید دارد سود لوازم خانگی ۴درصد است. حال پرسش این است که این فروشگاه‌ها چگونه با این میزان سود توان تبلیغات تلویزیونی و محیطی آن هم به‌این شدت را دارند؟!

تبلیغاتی نظیر «می‌رید می‌گردید؛ اما برمی‌گردید» دروغ است و چنانچه قیمت‌ها را در هر دو نوع فروشگاه‌ها باهم مقایسه کنید بی‌شک متوجه خواهید شد که شرایط فروش و اقساط در فروشگاه‌های خرد بسیار بهتر است و به‌طور حتم مردم لوازم خانگی را با شرایط و قیمت بهتر در فروشگاه‌های خرد دریافت خواهند کرد. حتی بسیاری از فروشگاه‌های خرد لوازم خانگی را کمتر از قیمت درِ کارخانه به‌مشتری تحویل میدهند؛ اما در فروشگاه‌های بزرگ محصولات به‌قیمت مصرف‌کننده عرضه می‌شود.

فروشگاه‌های بزرگ مدعی هستند کالا را با نرخ سود بانکی(۲۰ تا ۲۳درصد) به مشتری تحویل میدهند؛ اما در صورت محاسبه خواهید دید با سودی حدود ۳۰درصد کالا را دریافت کرده‌اید.

به‌صورت کلی بسیاری از مشکلات ما پس از ورود بانک‌ها به عرصه اقتصاد به‌وجود آمد. بانک‌ها ابتدا وارد بازار املاک شدند و امروز هم لوازم خانگی. به‌صورت کلی سرمایه‌گذاری در فروشگاه‌های بزرگ با این حجمِ کار نیازمند ماهانه چندصد میلیارد تومان نقدینگی است، چه کسی توان هزینه کرد این میزان نقدینگی را دارد؟

بانک‌ها با این نوع کار میخواهند تیشه به‌ریشه صنف لوازم خانگی بزنند و جمع کثیری از مردم را بیکار کنند./قدس

مطلب پیشنهادی

ارزش بازار سامسونگ به کمترین حد در ۹سال اخیر رسید

ارزش بازار سامسونگ به کمترین حد در ۹سال اخیر رسید ارزش بازار سامسونگ به‌دلایل مختلفی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *