اهمیت هوشمندسازی لوازم خانگی و سازگاری با محیط زیست
دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی گفت: با توجه به رشد زندگی شهرنشینی و بحث هوشمندسازی لوازم خانگی، موضوع گِرید انرژی و سازگاری با محیطزیست در حوزه صنعت لوازم خانگی مطرح است و این مسیر در ایران نیز باید دنبال شود.
به گزارش شبکه لوازم خانگی، عباس هاشمی اظهار داشت: وضعیت کیفیت لوازم خانگی داخلی از لحاظ گرید انرژی، کالا به کالا متفاوت است. برای مثال در حال حاضر یخچال فریز در ایران با گرید انرژیهای مختلف تولید میشود. خوشبختانه وضعیت استاندارد در حوزه گرید انرژی در کشور ما مطلوب است و اغلب کالاهای تولیدی داخل ایران در اروپا و مناطق سردسیر گرید انرژی به مراتب بالاتری را کسب مینمایند.
هاشمی با بیان اینکه تعیین رتبه انرژی بر اساس یکسری فاکتورها و الزامات در آزمایشگاهها تعیین و مشخص میشوند، افزود: از همین رو کالاهایی که انرژیبر هستند به ویژه با توجه به محدودیت تامین انرژی و رقابتپذیری حتما بایستی این الزامات رعایت شود. حتی اخیرا در تولید کولرآبی الکتروموتورهای معمولی حذف و موتورهایBLDC و موتورهای کممصرف جایگزین آن شده است.
به گفته وی، در همین زمینه و به تازگی اولین خط تولید انبوه موتورBLDC برای کولرهای آبی با ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰هزار موتور در فاز اول و ۵۰۰هزار موتور در فاز نهایی با افتتاح شد. نسل موتورهای BLDC نسبت به موتورهای القایی قدیمی ۳۰۰وات کاهش توان خواهند داشت و با ساخت و جایگزینی سالانه ۵۰۰هزار موتور جدید به جای موتورهای کولر قدیمی، زمینه صرفهجویی ۲۳۰مگاواتی فراهم خواهد شد. البته برای تحقق این جایگزینی زمانبندی منطقی لازم است.
هاشمی بیان کرد: لازم به تاکید است که شرکتهای تولیدکننده لوازم خانگی و انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران با سازمان ملی استاندارد، وزارت نیرو، شرکت بهینهسازی مصرف سوخت در وزارت نفت و… در تعامل و ارتباط هستند و این روند بسترسازی شده و در حال ادامه است.
دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی عنوان کرد: با توجه به رشد زندگی شهرنشینی و بحث هوشمندسازی لوازم خانگی، موضوع گِرید انرژی و سازگاری با محیطزیست در حوزه صنعت لوازم خانگی مطرح است و این مسیر در ایران نیز باید دنبال شود؛ چرا که به مرور منابع طبیعی محدودتری در اختیار خواهیم داشت از همین رو باید به سمت و سوی تولیدات لوازم خانگی هوشمند به منظور استفاده از کمترین انرژی پیش برویم. در واقع پیشرفت در این زمینه میتواند منجر به مدیریت مصرف انرژی و بالا بردن سطح کیفی تولیدات لوازم خانگی در ایران نیز بشود.
وی با اشاره به اینکه در دنیا تولید لوازم خانگی با معیارهای «دوستدار محیط زیست»، «هوشمندسازی»، «کممصرف»، «سادهسازی» و… انجام میشود تا مصرف انرژی بهینه گردد. در ایران نیز باید این مقوله مورد توجه قرار گیرد، ابراز داشت: در حال حاضر سهم بازار لوازم خانگی حجیم برقی تولید داخل، نسبت به کالاهای خارجی ۸۰درصد است و حدود ۲۰درصد بازار داخل در اختیار برندهای خارجی است. اغلب محصولات لوازم خانگی خارجی در بازار ایران محدود به یکسری کالاها مانند قهوهساز، مایکروویو، چندکارهها و غیره است که اغلب این کالاها به دلیل تنوع گسترده در بازار ایران نیز مشاهده میشوند.
هاشمی در توضیح گرایش به لوازم خانگی خارجی تصریح کرد: با وجود تولید انبوه و باکیفیت لوازم خانگی در کشور، کماکان بخشی از مردم به علت ذهنیتهای قبلی، هنوز به سمت خرید کالاهای خارجی گرایش دارند، غافل از اینکه این کالاها عمدتا به صورت قاچاق به کشور وارد شده و از کیفیت کالای اصلی برخوردار نیست. البته ثبت شناسه کالا و کدرهگیری به جلوگیری از قاچاق کمک کرده است، کالاهای قاچاق به خاطر نداشتن ٣٠درصد هزینههای عوارض و مالیات، ارزانتر عرضه میشوند ضمن اینکه باید تولیدکنندگان داخلی با ارتقای کیفیت خدمات پس از فروش و قیمت مناسب سهم خود را در بازار حفظ نمایند.
وی با بیان اینکه ایجاد موانع فنی و جلوگیری از واردات کالاهای بیکیفیت و پرمصرف اقدام درستی است، گفت: درباره وضعیت لوازم خانگی داخلی باید عنوان کرد: تمام تولیدات در بخش صنایع لوازم خانگی از استانداردهای ملی که رعایت آنها اجباری است، پیروی میکند. حال هر چه سطح کیفیت استاندارد ملی بالاتر برود قطعا این موضوع به نفع مصرفکننده، کاهش مصرف انرژی، کاهش آلودگی زیست محیطی و… خواهد شد. در حال حاضر در دنیا توجه ویژه به مسئله بازیافت شده است؛ از همین رو تولیدات لوازم خانگی به سمت و سوی این رفته که آسیب زیست محیطی کمتری داشته باشند.