سه شنبه , 10 تیر 1404 - 8:24 بعد از ظهر

گلایه پازوکی از ركود بازار و فشار تأمین مالی بر تولیدكنندگان

گلایه پازوکی از ركود بازار و فشار تأمین مالی بر تولیدكنندگان

رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران ضمن انتقاد از ركود عمیق بازار لوازم خانگی و معضل تأمین برق و سوخت برای تولیدكنندگان، خواستار اتخاذ سیاست‌های حمایتی واقعی از سوی بانك‌ها و دولت شد.

به گزارش ماتریکس، اكبر پازوكی در رادیو گفت‌وگو با اشاره به تداوم ركود در بازار لوازم خانگی گفت: «خبر خاصی نیست؛ ركود همچنان وجود دارد و حتی بیشتر هم شده است. محدودیت تامین برق و سوخت، چالش جدی تولیدكنندگان است اما خوشبختانه از نظر تأمین و موجودی كالا در سطح عرضه مشكلی نداریم.»

وی كاهش محسوس قدرت خرید مردم را عامل اصلی ركود بازار دانست و افزود: «امروز مغازه‌داران عملاً منتظر یك مشتری هستند. شرایط به‌گونه‌ای شده كه اگر مشتری وارد مغازه شود، با جان و دل از او استقبال می‌كنیم. بسیاری از همكاران ما روزها بدون حتی یك تماس یا مراجعه مشتری، تنها در مغازه حضور دارند.»

پازوكی انتقادات جدی به نظام بانكی وارد كرد و گفت: «بانك‌ها متاسفانه به جای حمایت از تولید، وارد فرآیند فروش كالا شده و تمركز سرمایه‌ها را به فروشگاه‌های بزرگ و بنگاه‌داری سوق داده‌اند. این رفتار باعث تضعیف مغازه‌داران و فروشگاه‌های خرد شده است.»

وی افزود: «در حالی كه بتواند به مشتری به صورت اقساطی، بدون بهره كالا بفروشد، امروز این امكان از بین رفته و كسبه دیگر نمی‌توانند سرمایه خود را به گردش بیندازند.»

رئیس اتحادیه لوازم خانگی با یادآوری نامگذاری سال‌های اخیر توسط مقام معظم رهبری با محوریت تولید، تاكید كرد: «بانك‌ها و سیاست‌گذاران به جای همكاری با تولیدكنندگان، سود بانكی ۳۰درصدی را مطالبه میكنند؛ این در حالی است كه در بسیاری از كشورهای دنیا، سود بانكی برای حمایت از تولید، حداكثر ۲درصد است.»

به گفته او، نرخ بالای سود بانكی هزینه تولید را افزایش داده و توان صادراتی كالاها را سلب میكند: «وقتی قیمت تمام‌شده كالا بالا میرود، تولیدكننده نمیتواند در بازار جهانی رقابت كند و مجبور میشود محصولش را در بازار داخلی بفروشد؛ اما مردم هم توان خرید ندارند، در نتیجه، چرخه تولید و توزیع دچار افت شدید میشود.»

پازوكی در ادامه انتقاد خود به عملكرد فروشگاه‌های بزرگ و نبود برنامه‌ریزی در نظام توزیع اشاره كرد و افزود: «عدم وجود نقشه راه برای توزیع و مصرف باعث شده بهره‌وری پایین بیاید و بسیاری از كسبه بیكار شوند. امروز همه به جای توسعه كسب‌وكار، صرفاً به تأمین هزینه‌های روزمره فكر میكنند.»

وی با اشاره به وعده سیستم بانكی برای فعال‌سازی كارت خرید لوازم خانگی تولید داخل گفت: «این طرح هیچ‌وقت عملی نشد و امروز هم سود بانكی به حدی بالاست كه كسبه توان مشاركت در آن را ندارند.»

پازوكی در پایان خواستار اصلاح اساسی سیاست‌های بانكی و اتخاذ تدابیر حمایتی موثر برای خروج تولیدكنندگان و فروشندگان از ركود شد و تاكید كرد: «تا زمانیكه سیاست‌گذاری‌ها به نفع تولید و مصرف‌كننده اصلاح نشود و نظام بانكی به جای بنگاه‌داری، به حمایت واقعی از تولید روی نیاورد، بازار لوازم خانگی از ركود خارج نخواهد شد.»

مطلب پیشنهادی

ارزش بازار سامسونگ به کمترین حد در ۹سال اخیر رسید

ارزش بازار سامسونگ به کمترین حد در ۹سال اخیر رسید ارزش بازار سامسونگ به‌دلایل مختلفی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *