تولیدکننده، توزیعکننده و مصرفکننده همکی ناراضی
عضو هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: در حال حاضر هیچیک از ارکان اصلی بازار لوازم خانگی که تولیدکننده، فروشنده و خریدار هستند از وضعیت این بازار رضایت ندارند.
به گزارش شبکه لوازم خانگی، حسین شهرستانی با بیان اینکه مدتهاست که با مطالعه بر روی تمامی حلقههای صنعت لوازم خانگی شاهد هستیم علیرغم تمام تلاش و گاها ازخودگذشتگیهایی که هرکدام از ارکان این صنعت در جایگاه خود انجام میدهند؛ باز هم صنعت لوازم خانگی بازدهی مطلوب و مورد انتظار را ندارد، هیچیک از عناصر فعال از جایگاه خود رضایت نداشته و هرکدام در جایگاه خود مدعی فدایی شدن در این رویه هستند، اظهار داشت: وقتی پای درد دلشان مینشینی متوجه میشوی که هرکدام بطریقی محق بوده و مظلوم واقع شدهاند.
وی با عنوان اینکه تولیدکننده، توزیعکننده و مصرفکننده همگی ناراضی هستند و سیاستگذار به جای مدیریت صحیح بادخالت مستقیم در این زنجیره، خود قسمتی از این مشکلات شده است، افزود: تولیدکننده زیر بار منت انحصار، ناچار به قیمتگذاری اجباری از بدیهیترین حقوقی که باید از آن برخوردار باشد که همان امنیت اقتصادی، ثبات در مقررات و روند تصمیمگیریهای موثر بر تولید بوده است، نیستند.
شهرستانی با اشاره به اینکه تولیدکننده باید در سایه حمایت واقعی سیاستگذار، امنیت اقتصادی و آرامش روانی فقط به فکر نوآوری و افزایش میزان کمی و کیفی محصولاتش باشد، بیان کرد: نه اینکه زیر بار منت انحصارِ داده شده، تغییرات قیمت ارز و مولفههای تولید، محدودیتهای حوزه انرژی، قیمتگذاری اجباری و لابه لای بخشنامههای دهها ارگان ناظر، سردرگم باشد چرا که تولیدکنندهای که دغدغهاش فقط تولید باشد، بخوبی میتواند مشکلات ایجاد شده از شوکهای خارجی را مدیریت کند اما موانع داخلی بیش از تحریمهای خارجی، بخش خصوصی را دچار مشکل کرده است.
شهرستانی با بیان اینکه مهمترین مانع تولید کشور نادیده گرفتن قیمت واقعی و قیمتگذاری دستوری است، گفت: اگر قیمتها بالا میروند، نشاندهنده آن است که در یک یا چندمرحله از زنجیره دچار مشکل هستیم و نمیتوان با فشار به تولیدکننده و قیمتگذاری اجباری روی محصول نهایی مشکل را مخفی کرد.
وی افزود: تولیدکننده باید بتواند مواداولیهای که در ابتدای دوره مالی تامین کرده را به همراه سود فعالیت تولیدی درپایان دوره حفظ کند تا برای دورههای بعدی امکان تهیه مواداولیه به همان مقدار را با هرمیزان افزایش قیمت و تورمی داشته باشد بطور مثال اگر تولیدکننده در ابتدای سال مالی، مواداولیه لازم برای تولید هزاردستگاه را در اختیار دارد، در پایان سال مالی پس از پرداخت هزینهها و محاسبه سودِ دوره همچنان با هر میزان تورم، توان مالی جهت خرید همان هزاردستگاه را برای تولید در دوره جدید دارا باشد.
عضو هیئت مدیره اتحادیه لوازم خانگی خاطرنشان کرد: تولیدکننده ناچار است افزایش قیمت مواداولیه را روی قیمت تمام شده لحاظ کند و قیمت محصول نهایی را به نسبت افزایش مولفههای تأثیرگذار افزایش دهد، درغیر اینصورت توان تامین همان مقدار کالا را برای دور بعد تولید، از دست خواهد داد و به تدریج دچار تضعیف و آب شدن سرمایه به دلیل تورم خواهد شد؛ از طرفی افزایش خارج از ضابطه و ناگهانیِ سود تسهیلات بانکی، اجرای بدون هماهنگی و پیشبینی نشده سیاستهای انقباضی بانکها و جلوگیری ناگهانی از پرداخت تسهیلات و سرمایه در گردش، چرخه تولید را مختل میکند.
شهرستانی بااشاره به اینکه افزایش های ناگهانی حقوق و دستمزد کارگری همه محاسبات و برنامهریزیهای کارفرما را بهم میریزد و تولیدکننده ناچار به تعدیل نیرویی است که سالها صرف آموزش او شده، میشود، عنوان کرد: بیمه، بروکراسیهای پیچیده اداری و مالیات نیز از جمله مشکلات فعالان حوزه تولید وصنعت لوازم خانگی است.
در صورت تداوم این روند قطعاً شاهد افول این صنعت خواهیم بود.
وی افزود: درکنار تمام این مشکلات، حس ناامیدی که هر ساله تولیدکننده با ارزیابی عملکردش در پایان دوره و مقایسه حاصل زحماتش با افرادی که در گوشهای نشستهاند و بدون دغدغه فقط به دلالی مواداولیه، ارز، ملک و خودرو پرداختهاند به آن دچار میشود؛ بر این اساس نه تنها فعالان بخش تولید توان و انگیزه ماندن ندارند بلکه سرمایهگذاران جدید نیز ریسک سرمایهگذاری در این حوزه را نخواهند پذیرفت و قطعاً شاهد افول این صنعت خواهیم بود.
شهرستانی گفت: اکنون بیش از هرزمان دیگر نیازمند مدیریت و برنامهریزی صحیح، علمی و بدور از احساسات هستیم و با پتانسیلی که بخش خصوصی در تولید صنعت لوازم خانگی دارد، نباید شرایطی ایجاد کنیم که تولیدکننده مقابل توزیعکننده و توزیعکننده مقابل مصرفکننده قرار بگیرد./بازار