هاشمی: معضل قیمتگذاری دستوری باید حل شود.
عباس هاشمی، دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی با اشاره به اینکه اروپا و روسیه میتوانند به عنوان مقاصد جدید صادراتی محصولات ایرانی معرفی شوند، گفت:
در سالهای گذشته کشورهایی همچون عراق و افغانستان به عنوان مقاصد درجه اول صادراتی محصولات ایرانی به حساب میآمدند ولی با شروع جنگ روسیه و اوکراین فرصت مناسبی برای صادرات محصولات لوازم خانگی ایرانی به نقاط دیگر جهان ایجاد شد که متاسفانه بخش مهمی از این فرصتها به دلیل اعمال تحریمهای ظالمانه از بین رفت.
ظرفیت صادراتی محصولات لوازم خانگی ایرانی حدود ۴۰۰میلیون دلار در سال پیشبینی میشود و این ظرفیت بسیار محدود است، در حالی که اگر شرایط بالقوه صادراتی به اروپا و روسیه به شرایط بالفعل تبدیل شود میتوان به افزایش صادرات محصولات لوازم خانگی ایرانی به چندین برابر امیدوار بود.
صادرکنندگان لوازم خانگی ایرانی باید ارز حاصل از صادرات را با قیمت نیمایی در بازار ایران به فروش برسانند که با توجه به رقابتپذیری شدید صنعت لوازم خانگی در خارج از کشور، این موضوع بسیاری از صادرکنندگان لوازم خانگی در ایران را با مشکلات متعدد روبرو کرده است.
طی سالهای گذشته قیمتگذاری دستوری موجب شده است تا تولیدکنندگان لوازم خانگی در ایران به نوعی با معضلات متعددی روبرو شوند که باید برای حل آن راهکارهای اساسی و مهمی را در نظر گرفت./بازار